تغذیه سبب بهبود قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 می شود.
پزشک شما

تغذیه سبب بهبود قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 می شود.

9 شهریور 1395

در مطالعه حاضر اثر سه نوع روش مختلف تغذیه درمانی بر روی هموگلوبین گلیکوزیکه ((HbA1c و وزن بدن در 108 بزرگسال مبتلا به اضافه وزن و چاقی که به دیابت نوع 2 کنترل نشده نیز مبتلا بودند بررسی شد. بیماران شرکت کننده در این مطالعه به طور تصادفی به 3 گروه 36 تایی تقسیم شدند. در اولین گروه بیماران به منظور بررسی عادات و ترجیحات غذایی با متخصص تغذیه ملاقات می کردند. آن ها مشاوره های فردی در مورد برنامه غذایی خود دریافت می کردند. گروه دوم به منظور دریافت یک برنامه غذایی بر اساس نسبت درشت مغذی ها و میزان کالری دریافتی با متخصص تغذیه ملاقات می کردند. گروه سوم علاوه بر پیروی از یک برنامه غذایی به طور هفتگی از طریق تلفن با متخصص تغذیه در تماس بودند. در برنامه غذایی گروه دوم و سوم تقریباً 40 تا 45 درصد کالری روزانه از کربوهیدرات و باقی کالری روزانه از چربی و پروتئین تامین می شد. رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای فیبر و مقادیر کم اسیدهای چرب اشباع و سدیم بود.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد در مقایسه با ابتدای مطالعه، HbA1c در گروه اول تغییر نکرد. اما در گروه دوم و سوم به طور متوسط 67/0 درصد کاهش یافت. وزن بدن در گروه اول کاهش نیافت. HbA1c  میانگین قندخون فرد طی 3-2 ماه گذشته را نشان می دهد. اما وزن در گروه دوم و سوم به طور متوسط 5/3 کیلوگرم کاهش یافت. این نتایج بدون افزایش ورزش، تغییر داروهای دریافتی یا انجام تغییرات رفتاری به دست آمده است.
منبع:


Overweight and Obese Type 2 Patients Show Significant Improvements with Structured Nutrition Therapy According to New Study. Joslin Diabetes Center, 2016
 

تعداد بازدید: 2000

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha