تغییر شیوه زندگی در دوران بارداری و پیشگیری از چاقی کودکان در آینده
پزشک شما

تغییر شیوه زندگی در دوران بارداری و پیشگیری از چاقی کودکان در آینده

7 مرداد 1394

دوران بارداری یکی از دوران های بسیار مهم و حساس در زندگی خانم ها می باشد. در دوران بارداری تغذیه مادر تأثیر بسزایی بر وزن کودک متولد شده دارد. مادران بارداری که از تغذیه صحیح در این دوران برخوردار نیستند، نقش مهمی را در بروز چاقی و وضعیت تغذیه‌ای کودکان خود در آینده ایفا می‌کنند.
در مطالعه ای که اخیراً در سالنامه تغذیه و متابولیسم به چاپ رسیده است، بیش از 2،200 زن چاق که در دوران بارداری به سر می برده اند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که برخی از مداخلات ساده در طول دوران بارداری می تواند از به دنیا آمدن نوزادان با وزن بالا در هنگام تولد جلوگیری کند. این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا در مطالعات قبلی دیده شده که نوزادان با وزن بالا در هنگام تولد در معرض خطر بالاتری از  ابتلاء به چاقی در کودکی و بزرگسالی قرار گرفته اند.
در این پژوهش نیمی از زنان باردار تحت پشتیبانی و مشاوره ویژه جهت تغییر عادات غذا خوردن،که شامل افزایش تعداد وعده های روزانه در مصرف میوه ها و سبزیجات و کاهش مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده و چربی های اشباع بود، قرار گرفتند. همچنین به افزایش فعالیت بدنی از نوع افزایش میزان پیاده روی روزانه نیز تشویق شدند.
در ادامه مطالعات مشخص شد که نوزادان متولد شده از زنانی که در طول بارداری خود تغییراتی را در سبک زندگی خود اعمال نمودند، احتمال بدنیا آوردن نوزادان با وزن بالا در هنگام تولد در آن ها،  18%  درصد کمتر از زنانی بوده است که تحت مراقبت های استاندارد و معمولی قرار گرفتند.
از آنجائیکه امروزه چاقی در کودکان و بزرگسالان بعنوان  یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی به شمار می رود، کاهش میزان تولد نوزادان با وزن بالا می تواند یک استراتژی خوب برای مقابله از بروز چاقی آنها در آینده باشد.
نکته عملی : در این مطالعه محققان از 15 کشور اروپایی، ایالات متحده  و استرالیا گرد هم آمدند و چگونگی تاثیر تغذیه اولیه و تغییر شیوه زندگی را بر میزان بروز  چاقی و اختلالات مربوط به آن مورد بررسی قرار دادند. بطور کلی نتایج  این پژوهش حاکی از آن است که تغذیه و شیوه زندگی در دوران بارداری و دوران کودکی می تواند بر طیف وسیعی از عملکردهای مختلف بدن در طول دوران زندگی افراد تاثیر گذار باشد و عدم رعایت این موارد کلیدی و برنامه های از پیش تعیین شده می تواند احتمال ابتلاء به اضافه وزن و یا بیماری های مرتبط با چاقی را در زندگی آینده افراد  افزایش دهد.
منبع:


Professor Jodie Dodd et all “Dietary and Lifestyle Advice for Pregnant Women Who Are Overweight or Obese: The LIMIT Randomized Trial” Annals of Nutrition and Metabolism . Vol. 64, No. 3-4, 2014 .
 

تعداد بازدید: 2460

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha