تغییر شیوه زندگی و کاهش مشکلات دوران بارداری
پزشک شما

تغییر شیوه زندگی و کاهش مشکلات دوران بارداری

31 فروردین 1394

بر اساس مطالعه ای که اخیراً در مجله BMJ به چاپ رسیده است، محققان به این نتیجه رسیده اند که برخی از فاکتورهای موثر در شیوه زندگی، می تواند در داشتن دوران بارداری سالم در خانم ها نقش بسزایی را ایفا نماید. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC)، سالانه در حدود 6 میلیون زن باردار در ایالات متحده وجود دارند که بسیاری از این زنان، عوارض و مشکلات دوران بارداری را تجربه می کنند، این مشکلات می تواند شامل کم خونی و عفونت های دستگاه ادراری بوده و یا منجر به شرایط جدی تر، مانند پره اکلامپسی و زایمان زودرس گردد.
محققان بر این اعتقادند که با تغییردر برخی فاکتورهای خاص شیوه زندگی، از جمله افزایش مصرف میوه و سبزیجات پیش از بارداری و حفظ وزن سالم، احتمال داشتن زایمان نرمال در این افراد افزایش می یابد.
در این مطالعه، 5628  زن سالم که هیچ گونه مشکلی در حاملگی های قبلی نداشته اند، مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد، 3196  نفراسترالیایی و 2432  نفر از بریتانیا و ایرلند بودند. محققان این زنان را از هفته20-15 حاملگی و به منظور شناسایی عواملی که درکاهش مشکلات دوران بارداری تاثیرگذارند، مورد مطالعه قرار دادند.  
از تمامی شرکت کنندگان، 61٪ (3452) نفرحاملگی بدون عارضه ای را سپری کردند. به این حالت "حاملگی طبیعی" گفته می شود که زایمان در مدت زمان بیش از 37 هفته صورت می گیرد و منجر به تولد نوزاد زنده و سالم می گردد و هیچگونه عوارض قابل توجهی در بر نخواهد داشت.
 شایع ترین موارد حاملگی های دارای عارضه در این زنان، تولد نوزادان کوچکتر نسبت به سن حاملگی (11٪)، فشار خون حاملگی (8٪)، پره اکلامپسی (5٪) و تولد زودرس (4٪) بوده است. همچنین محققان عوامل زیان آوری را که منجر به بروز عوارض بارداری می شوند، شاخص توده بدنی بالا (BMI)، فشار خون بالا و استفاده از مواد مخدر و یا مشروبات الکلی در سه ماهه اول بارداری معرفی کرده اند.
با این حال، احتمال بروز عوارض حاملگی در زنانی که میزان دریافت میوه و سبزیجات پیش از بارداری در آن ها بیشتر بوده، کمتر دیده شده است. علاوه بر این مشخص شد که برخی عوامل خطر در عوارض دوران بارداری وجود دارند که نمی توان آنها را تغییر داد. همچون فشارخون بالای پیش از بارداری که می تواند در نتیجه مصرف قرص های ضد بارداری، سابقه خانوادگی فشار خون بالا در دوران بارداری و یا خونریزی در دوران بارداری باشد.
در حال حاضر روش های قابل اجرایی در تغییر شیوه زندگی برای افرادی که فشار خون بالا ندارند وجود دارد که به حفظ فشار خون سالم و نرمال در آن ها کمک می کند. این موارد شامل انجام ورزش منظم، کاهش وزن، کاهش مصرف نمک ،کاهش مصرف الکل و رعایت یک رژیم غذایی سالم هستند.

نکته عملی : دانشمندان به این نکته دست یافتند، که کاهش تنها 5 میلی متر جیوه فشار خون سیستولیک مادر، می تواند وقوع حاملگی همراه با عارضه را حدود 3 درصد کاهش دهد و چیزی معادل با 24،674  نفر از زنان باردار، حاملگی های سالم را تجربه می کنند. لذا توصیه می شود مادران باردار جهت سپری کردن دوران بارداری راحت و نرمال با ایجاد تغییرات اندک در سبک و روش زندگی خودبه این مهم دست یابند.

منبع:


Paul T Seed et all .BMJ , doi: 10.1136/bmj.f6398
 

تعداد بازدید: 1181
کلمات کلیدی: شیوه زندگی  بارداری 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha