توصیه های طب جایگزین،  برای کاهش کلسترول خون
دکتر حمید رضا فرشچی

توصیه های طب جایگزین، برای کاهش کلسترول خون

7 شهریور 1394

به طور قطع بسیار شنیده اید که خوردن برخی از مواد غذایی یا گیاهان دارویی ممکن است برای کاهش مقادیر کلسترول خون یا سایر اختلالات سلامتی مؤثر باشند. این نوع روش های درمانی جزئی از طب جایگزین هستند. طب جایگزین روش های درمانی بسیاری برای کاهش مقادیر کلسترول خون دارد. با وجود این پیش از افزودن هر نوع مکمل یا روش درمانی جایگزین به برنامه غذایی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. فرآورده های طبیعی بسیار کمی دارای حمایت علمی هستند و اثر آن ها در مطالعات علمی تأیید شده است، با وجود این برخی از آن ها برای کاهش کلسترول خون مفید می باشند. البته باید خاطر نشان شود که برخی از این درمان ها ممکن است با سایر درمان ها تداخل داشته باشند و عوارض جانبی زیادی نیز ایجاد کنند.
طب جایگزین (Alternative Treatment ) چیست؟
طب جایگزین کلیه روش های درمانی است که در حیطه پزشکی رسمی (مدرن) قرار نگرفته و یا اثر بخشی آن ها اثبات نشده است. این نوع درمان شامل دامنه گسترده ای از فرآورده ها و مکمل ها و نیز درمان های گوناگون مثل هومیوپاتی، سنگ درمانی، آب درمانی و انرژی درمانی می باشد. در ادامه به برخی از روش های درمانی در طب جایگزین برای کاهش مقادیر بالای کلسترول خواهیم پرداخت.
•    سیر : مدارک نشان می دهند که سیر می تواند به میزان کمی موجب کاهش مقادیر کلسترول خون شود، اما تنها در کوتاه مدت. با وجود این پیشنهاد شده است. سیر و مکمل های حاوی سیر موجب طولانی شدن زمان انعقاد خون می شوند بنابراین نباید پیش از عمل جراحی یا همراه با داروهای ضدانعقاد خون مثل کمادین مصرف شوند.
•    فیبرهای رژیمی: تنها غذاهای گیاهی ( سبزیجات، میوه جات، حبوبات و غلات تصفیه نشده) حاوی فیبرهای رژیمی هستند. فیبرهای محلول در غذاهایی مثل سبوس جو، جوی دوسر، دانه های پسیلیوم، دانه تخم کتان، سیب، مرکبات، عدس و لوبیا ها یافت می شوند و نقش مهمی در کاهش مقادیر کلسترول خون دارند.
•    مغزها: بسیاری از مغزها مثل بادام، گردو، پسته می توانند کلسترول خون را کاهش دهند. بر اساس توصیه FAD خوردن روزانه 40-35 گرم  از انواع مغزها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. شما می توانید غذاهای حاوی چربی های اشباع را با مغزها که منابع خوبی از فیبرهای رژیمی نیز می باشند جایگزین کنید.
•    لوبیای سویا: جایگزین کردن لوبیای سویا یا پروتئین سویا با سایر پروتئین ها از طریق کاهش LDL کلسترول یا تری گلیسیرید موجب کاهش ابتلا به بیماری های کرونر قلبی می شود. پروتئین سویا در توفو، تمپه، شیر سویا، ماست سویا، دانه سویا و فرآورده های حاوی سویا یافت می شود.
•    فیتواسترول ها: این ترکیبات به میزان کمی در غذاهای مثل غلات کامل و همچنین بسیاری از سبزیجات، میوه ها و روغن های گیاهی یافت می شود. این مواد غذایی می توانند مقادیر LDL کلسترول خون را از طریق مداخله در جذب روده ای کلسترول کاهش دهند.
•    اسید های چرب اُمگا 3: مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب اُمگا 3 می تواند به کاهش بیماری های قلبی و نیز مقادیر تری گلیسیرید خون کمک کند. اسید های چرب اُمگا3 تولید تری گلیسیرید کبدی را کاهش می دهند. علاوه بر این، دارای اثر ضدالتهابی در بدن می باشند، موجب کاهش تولید پلاک عروقی می شوند و به کاهش رقت خون کمک می کنند. تخم کتان و گردو از منابع اسیدهای چرب اُمگا 3 هستند. علاوه بر این ماهی هایی مثل ساردین، سالمون، هرینگ، ماکرل و تن نیز حاوی این اسید چرب هستند.
•    از چربی های ترانس بپرهیزید. از دریافت روغن های هیدروژنه اجتناب کنید. این روغن ها حاوی اسیدهای چرب ترانس می باشند و موجب افزایش LDL کلسترول می شوند. علاوه بر این، آن ها موجب کاهش HDL  کلسترول و افزایش پاسخ های التهابی می شوند.
 

تعداد بازدید: 2629

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha