توصیه های غذایی  ضد سرطان
دکتر حمید رضا فرشچی

توصیه های غذایی ضد سرطان

24 شهریور 1393

جسم انسان از میلیون ها میلیون سلول تشکیل شده است که در کنار هم، بافت هایی مانند ماهیچه‌ها ، استخوان و  پوست را می‌سازند. اغلب سلول های طبیعی بدن در پاسخ به تحریکاتی که از داخل و خارج بدن به آن ها وارد می‌شود، رشد و تولیدمثل می‌کنند و در نهایت می‌میرند. اگر این فرآیند در مسیر تعادل و صحیح خود اتفاق بیفتد ، بدن سالم می‌ماند و عملکرد طبیعی خود را حفظ می‌کند. اما مشکلات، زمانی شروع می‌شود که یک سلول طبیعی دچار " جهش " و یا تغییر شده و به سلول سرطانی تبدیل می‌شود.
تغییر الگوی زندگی در اثر پیشرفت تکنولوژی و متعاقب آن، افزایش آلودگی های زیست محیطی،  شیوع اضافه وزن، کم تحرکی و در یک جمله؛ "دور شدن از سبک زندگی سالم"  توجیهی است برای افزایش میزان شیوع سرطان. با این حال، بسیاری از مدارک نشان می دهد که ریشۀ اصلی بروز همه سرطان‌ها تغذیۀ غلط است. بروز سرطان با مقادیر پروتئین حیوانی به ویژه گوشت در رژیم غذایی رابطۀ مستقیمی دارد. بین مصرف زیاد گوشت و سرطان همبستگی وجود دارد. به عقیده برخی از محققین دلیل اصلی بروز سرطان آمونیاک است، این ماده نیز محصول فرعی ناشی از هضم گوشت می باشد. 
هیچ ماده غذایی تکی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد، ولی ترکیب صحیح غذاها می توان در این زمینه مفید باشد. انیستیوی تحقیقات سرطان آمریکا در زمینه مبارزه با ابتلا به سرطان؛ دریافت  روزانه حداقل 3/2 از غذاهای گیاهی و 3/1  حیوانی را توصیه می کند. 
با رنگ به جنگ سرطان بروید
میوه ها و سبزیجات، غنی از مواد مغذی با خاصیت ضد سرطان هستند، و هر چقدر پر رنگ تر باشند این ویژگی در آن ها برجسته تر می شود. به علاوه، این دسته از مواد غذایی می توانند موجب کاهش وزن گردند،  بنابراین به روش غیر مستقیم نیز می توانند در کاهش ابتلا به سرطان مؤثر باشند. اضافه وزن می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان از قبیل کولون، مری و سرطان کلیه شود. بنابراین، دریافت حداقل 5 واحد میوه در روز توصیه می شود.
فولات، یک ویتامین ضد سرطان
فولات یکی از ویتامین های گروه B است که نقش مهمی را در محافظت از ابتلا به سرطان ایفا می کند. غلات سبوس دار غنی از فولات هستند. آب پرتقال، طالبی، توت فرنگی، انواع لوبیا، دانه آفتاب گردان و سبزیجات برگ سبزی مثل اسفناج یا کاهو نیز از منابع این ویتامین بشمار می روند. 
گوجه فرنگی، ضد سرطان
وجود رنگ دانه ای به نام لیکوپن در گوجه فرنگی باعث رنگ قرمز آن می شود.مطالعات نشان می دهند که گوجه فرنگی می تواند موجب کاهش ابتلا به انواعی از سرطان شامل سرطان پروستات می شود. 
انگور و سرطان
انگور و آب انگور، به ویژه انگور قرمز حاوی رزوراتول می باشند. رزوراتول یک آنتی اکسیدان قوی است و دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد، به همین دلیل در این زمینه مبارزه با ابتلا به سرطان مورد توجه قرار دارد. 
آب و سایر مایعات
آب نه تنها، در رفع حس تشنگی بلکه در محافظت از ابتلا به سرطان مثانه نیز مفید است. آب به دلیل رقیق کردن عوامل مسبب سرطان موجود در مثانه می تواند موجب کاهش ابتلا به سرطان شد. علاوه بر این، خوردن آب به دلیل افزایش دفعات ادرار کردن، می تواند موجب کاهش مدت زمان قرار گیری سلول های  دیواره مثانه در معرض عوامل سرطان زا گردد.  
انواع لوبیا
این دسته از مواد غذایی نیز می توانند در زمینه کاهش ابتلا به سرطان مفید باشند. لوبیا ها حاوی چندین فیتوکمیکال قوی هستند که می توانند در مقابل آسیب و در نهایت سرطانی شدن از سلول های بدن محافظت کنند. 
خانواده کلم
سبزیجاتی از قبیل براکلی، کلم پیچ و گل کلم نیز می توانند از ابتلا به سرطان هایی از قبیل پستان، کولون، ریه و رحم جلوگیری کنند. 
بِری ها (Berries)
توت فرنگی، تمشک و شاه توت جزو خانواده بری ها هستند. آن ها حاوی آنتی آکسیدانی قوی به نام اسید اِلاژیک هستند که به چندین روش شامل؛ غیرفعال کردن برخی مواد سرطانی و کاهش رشد سلول های سرطانی می تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند. 
روش پخت و پز
مدت زمان پخت غذا و هم چنین روش طبخ آن می تواند در ابتلا به سرطان دخیل باشد. سرخ کردن، گریل کردن، سوخاری کردن و کباب کردن در درجه حرارت بالا می تواند موجب افزایش میزان مواد شیمیایی سرطان زا شود. سایر روش های پخت از قبیل آب پز کردن و بخار پز کردن تا اندازه ای سالم تر از روش های دیگر می باشند. 
به مکمل ها وابسته نباشید
ویتامین ها و مواد معدنی می توانند در پیشگیری از ابتلا به سرطان مفید باشند، اما غذاها بهترین روش برای دریافت آن ها هستند. غذاها دارای ترکیباتی هستند که در مکمل ها یافت نمی شود و همین موضوع موجب اثر بخشی بهترآن ها می گردد. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع توصیه می شود. 
تعداد بازدید: 1806
کلمات کلیدی: سرطان غذایی های توصیه ضد 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha