جیوه و افزایش خطر دیابت
پزشک شما

جیوه و افزایش خطر دیابت

31 اردیبهشت 1392

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید بزرگسالانی که با سطوح بالای جیوه مواجه هستند 65% خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده دارند.
این یافته ها که برای اولین بار ارتباط بین مواجهه با جیوه و بروز دیابت در انسان را نشان میدهد، یک زنگ خطر مهم در ارتباط با اهمیت تغذیه است زیرا ماهی و حلزون اصلی ترین منبع جیوه برای انسان ها می باشند.
تقریبا تمام انواع ماهی و حلزون حاوی جیوه می باشند  اما هم چنین این منابع حاوی مواد مغذی مهمی مثل منیزیم، پروتئین بدون چربی و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند با اثرات جیوه مقابله کنند.
این مطالعه شامل 3900 زن و مرد 20 تا 32 ساله بدون دیابت بود که برای مدت 18 سال پیگیری شدند. سطح جیوه در این افراد از طریق ناخن انگشت پا اندازه گیری شده و در طول مطالعه از لحاظ ابتلا به دیابت مورد آزمایش قرار گرفتند.
نتایج نشان داد، سطح بالاتر جیوه در افارد با خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.  افراد دارای بالاترین سطح جیوه سبک زندگی سالمتری داشته (سطوح پایینتر چربی بدن، دور کمر باریکتر و سطح فعالیت بدنی بالاتر) و هم چنین ماهی بیشتری مصرف می کنند.
این پژوهشگران خاطرنشان کردند افراد باید در انتخاب غذاهای دریایی دقت کده و سعی کننده از انواع دارای کمترین میزان جیوه مثل میگو، سالمون، گربه ماهی انتخاب نمایند.

منبع:

Ka He, et al “Mercury Exposure in Young Adulthood and Incidence of Diabetes Later in Life: The CARDIA trace element study” Diabetes Care , February 19, 2013

تعداد بازدید: 2529
کلمات کلیدی: ماهی جیوه دیابت نوع 2 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha