حتی مقادیر کم فعالیت بدنی خطر مرگ را کاهش می‌دهد.
پزشک شما

حتی مقادیر کم فعالیت بدنی خطر مرگ را کاهش می‌دهد.

22 مرداد 1397

دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند که افراد بزرگسال در هفته 150 دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط (مانند پیاده‌روی و تنیس) یا 75 دقیقه فعالیت بدنی با شدت بالا (مانند دویدن و شنا) انجام دهند. همچنین انجام ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات به صورت حداقل 2 بار در هفته فواید فعالیت بدنی را افزایش خواهد داد. 
یافته‌های محققان سوئدی نشان می‌دهد که جایگزین کردن زمان‌هایی که صرف نشستن می‌شود با فعالیت بدنی که شدت آن کم است بیش از آنچه تصور می‌شود برای سلامتی مفید است. مطالعات قبلی نشان داده‌اند در کسانی که بیش از 10 ساعت در روز می‌نشینند نسبت به کسانی که کمتر از 6/5 ساعت در روز می‌نشینند خطر مرگ زودهنگام 2/5 برابر بیشتر است.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه جایگزین کردن تنها نیم ساعت از زمان نشستن با فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی، ایستادن، انجام کارهای منزل و یا سایر فعالیت‌های مشابه با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی مرتبط است. این یافته به خصوص برای کسانی که تصور می‌کنند تنها فعالیت بدنی با شدت متوسط یا شدید برای سلامتی مفید است و نیز برای کسانی که وقت کافی برای انجام 2/5 ساعت فعالیت بدنی در هفته ندارند، مفید می‌باشد.
در این مطالعه اطلاعات 851 مرد و زن جمع‌آوری شد. این افراد به مدت 14/2 سال مورد پیگیری قرار گرفتند. در طول این مدت 24 نفر به علت بیماری قلبی - عروقی، 27 نفر به علت سرطان و 28 نفر به علت سایر علل فوت کردند.
نتایج نشان داد که فعالیت بدنی با شدت کم خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی - عروقی را 24 درصد و خطر مرگ ناشی از سایر علل را 11 درصد کاهش می‌دهد. جایگزین کردن زمانی که صرف نشستن می‌شود با 10 و 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا شدید خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی - عروقی را به ترتیب 38 و 77 درصد کاهش می‌داد.
منبع:

Ing-Mari Dohrn et al. Clinical Epidemiology 2018.
 

تعداد بازدید: 1062

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha