حتی یک وعده غذای پرچرب متابولیسم بدن را مختل می کند.
پزشک شما

حتی یک وعده غذای پرچرب متابولیسم بدن را مختل می کند.

28 تیر 1396

اخیراً در مطالعه ای به مردان سالم و لاغر به طور تصادفی نوشیدنی حاوی روغن پالم (روغن نخل) یا یک لیوان آب داده شد. میزان چربی اشباع موجود در نوشیدنی روغن پالم معادل چربی اشباع موجود در دو عدد چیزبرگر و یک سروینگ بزرگ سیب زمینی سرخ شده بود.
نتایج نشان داد یک وعده غذایی پرچرب می تواند سبب کاهش عملکرد انسولین، مقاومت به انسولین و افزاش میزان چربی در کبد شود. تغییرات متابولیکی مشاهده شده مشابه تغییراتی بود که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 یا کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مشاهده می شود. NAFLD شایع ترین نوع بیماری کبدی در کشورهای صنعتی است و با چاقی، سندرم متابولیک و افزایش خطر دیابت نوع 2 مرتبط است. همچنین، NAFLD در مراحل پیشرفته می تواند سبب آسیب کبدی شدید شود.
به گفته محققان تاثیر سریع و مستقیم یک وعده روغن پالم بر روی کبد یک شخص سالم شگفت انگیز است. از ویژگی های خاص مطالعه حاضر این است که متابولیسم کبدی افراد با استفاده از یک تکنولوژی غیرتهاجمی (طیف سنجی رزونانس مغناطیسی) بررسی شد. این روش به محققان امکان بررسی ذخایر قند و چربی و همچنین متابولیسم انرژی میتوکندری ها (نیروگاه سلول) را فراهم ساخت. به کمک این روش های جدید محققان قادر بودند تا نشان دهند دریافت روغن پالم می تواند بر روی فعالیت متابولیک عضلات، کبد و بافت چربی اثر گذارد. مقاومت به انسولین سبب افزایش شکل گیری قند در کبد و کاهش جذب قند توسط عضلات اسکلتی می شود. این تغییرات سبب افزایش قند خون می شود. علاوه براین، مقاومت به انسولین در بافت چربی سبب افزایش رهاسازی چربی به داخل جریان خون و تشدید مقاومت به انسولین می شود. افزایش دسترسی به چربی می تواند منجر به افزاش کار میتوکندری شده و در طولانی مدت منجر به بروز بیماری کبدی شود.
به گفته محققان اثرات مصرف طولانی مدت وعده های غذایی پرچرب می تواند به مراتب از آنچه در این مطالعه مشاهده شد، بیشتر باشد.
منبع:
Acute dietary fat intake initiates alterations in energy metabolism and insulin resistance. Journal of Clinical Investigation, 2017.

تعداد بازدید: 1599

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha