حتی یک وعده فست فود و آسیب عملکرد عروق
پزشک شما

حتی یک وعده فست فود و آسیب عملکرد عروق

12 شهریور 1392

بسیاری افراد از ارزش مواد غذایی و تغذیه سالم آگاهی کافی ندارند. استفاده از انواع غذاهای بی ارزش مثل غذاهای آماده، فست فودها و هله هوله که امروزه مصرف آنها رو به افزایش است از جمله عوامل بروز بسیاری از بیماری ها مانند چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و ... می باشد. حتی مصرف کم این مواد غذایی می تواند برای سلامت بدن مضر باشد. نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است، حتی مصرف یک وعده غذای بی ارزش حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب اشباع بوده و به سلامت عروق قلب شما آسیب می زند.
در این مطالعه که در دانشگاه مونترال انجام شد پژوهشگران به بررسی و مقایسه اثر مصرف یک وعده غذای مدیترانه ای و یا فست فود بر عملکرد دیواره عروق پرداختند. نتایج این مطالعه در Canadian Journal of Cardiology منتشر شده است.
در این مطالعه 28 مرد غیر سیگاری شرکت داشتند، در شروع بررسی شرکت کننده ها یک وعده غذای مدیترانه ای و یک هفته پس از آن یک وعده فست فود دریافت کردند. قبل از شروع برای ارزیابی عملکرد عروق قلبی، این افراد سونوگرافی شریانی شدند. سپس پژوهشگران اثر هر وعده غذا را مورد بررسی قرار دادند. وعده غذای مدیترانه ای از ماهی قزل آلا، بادام، سبزیجات پخته با روغن زیتون تشکیل شده بود و در حدود 51 درصد کل انرژی این وعده از چربی ها تامین میشد(عمدتا اسیدهای چرب غیر اشباع)، در مقابل وعده غذایی فست فود از ساندویچ سوسیس با پنیر و سیب زمینی سرخ شده تشکیل شده بود و در حدود 58 درصد کالری این وعده از چربی و عمدتا اسیدهای چرب اشباع بود. 2 و 4 ساعت پس از صرف هر وعده غذایی این شرکت کننده ها تحت سونوگرافی عروق قرار گرفتند تا نحوه تأثیر غذا بر عملکرد جداره عروق ارزیابی شود.
نتایج بررسی نشان داد اتساع عروق بعد از صرف فست فود 24% کمتر از حالت نرمال است در حالیکه بعد از صرف غذای مدیترانه ای اتساع عروق کاملا طبیعی بوده و جریان خون نرمال است. مصرف غذاهای مدیترانه ای نه تنها اثر مضری بر عروق ندارد بلکه دارای اثرات مفیدی بر آن ها نیز می باشد.
نکته عملی: ضعف عملکرد جداره عروق یکی از مهم ترین عوامل خطر آترواسکروزیز است و نتایج این مطالعه نشان میدهد  د ر مورد هر وعده غذایی که می خورید باید خوب بیاندیشید. مصرف مواد خوراکی مغذی را جایگزین مواد خوراکی بدون ارزش تغذیه ای و حاوی کالری بالا نمایید.

منبع:

A. Nigam, et al .Canadian Journal of Cardiology, 2012; 28 (5): S245

تعداد بازدید: 2632

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha