حفظ سلامت ریه با مصرف میوه و سبزی بیشتر
پزشک شما

حفظ سلامت ریه با مصرف میوه و سبزی بیشتر

2 مرداد 1396

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) با تنگی راه های هوایی مشخص می شود. طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت (WHO) تا سال 2030 COPD سومین علت عمده مرگ در جهان خواهد بود.
به منظور بررسی نقش مصرف میوه و سبزی در پیشگیری از بروز COPD محققان اطلاعات مربوط به 44 هزار مرد که در محدوده سنی 45 تا 79 سال بودند را بررسی نمودند. این افراد به مدت 2/13 سال پیگیری شدند. 
با استفاده از پرسشنامه بسامد خوراک میزان مصرف 96 آیتم غذایی از شرکت کنندگان پرسیده شد. 63 درصد افراد در گذشته و 24 درصد در حال حاضر سیگار می کشیدند. 5/38 درصد افراد نیز هرگز سیگار نکشیده بودند. 
در طول سال های پیگیری 1918 نفر به COPD مبتلا شدند. در میان افرادی که کمتر از 2 واحد در روز میوه و سبزی مصرف می کردند میزان COPD در کسانی که در حال حاضر سیگار می کشیدند 1166 مورد در هر 100 هزار نفر و در کسانی که در گذشته سیگار می کشیدند 506 مورد در هر 100 هزار نفر بود. در کسانی که 5 واحد در روز میوه و سبزی مصرف می کردند این میزان به ترتیب 546 و 255 مورد بود. در این افراد خطر بروز COPD در مقایسه با کسانی که دو واحد یا کمتر در روز میوه و سبزی مصرف می کردند 35 درصد کمتر بود. 
همچنین محققان دریافتند مصرف سبزیجات برگ سبز، فلفل، سیب و گلابی بیشترین تاثیر را در کاهش خطر ابتلا به COPD داشت. اما مصرف انواع توت، مرکبات، موز، کلم، گوجه فرنگی، سیر، پیاز و نخود سبز تاثیر قابل توجهی نداشت.
به گفته محققان سیگار کشیدن سبب افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو می شود. بنابراین آنتی اکسیدان های موجود در میوه و سبزی می تواند به کاهش این اثرات منفی کمک کند.
منبع:


Fruit and vegetable consumption and risk of COPD: a prospective cohort study of men. thorax, 2017.
 

تعداد بازدید: 1515

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha