خطر زایمان زودرس با مصرف نوشابه
پزشک شما

خطر زایمان زودرس با مصرف نوشابه

22 خرداد 1392

افرادی که از مصرف قند پرهیز می‌کنند،‌ دلیلشان این است که قند سرشار از کالری است و می‌تواند باعث چاقی شود. لذا افراد بسیاری برای جلوگیری از چاقی به شیرین‌کننده ‌های مصنوعی کم‌کالری روی آورده ‌اند. این تصور وجود دارد که مصرف نوشیدنیها با شیرین کننده های مصنوعی، عوارض نوشابه های گازدار معمولی را ندارد. اما به نظر نمی‌رسد که این شیرین‌کننده ‌ها جایگزین سالم‌تری باشند، چرا که خودشان باعث چاقی و انواع بیماری ها می ‌شوند. از طرف دیگر تحقیقات حاکی از آن است زنان بارداری که نوشابه های با شیرین کننده های مصنوعی مصرف می کنند احتمال خطر زایمان زودرس در آنان افزایش پیدا میکند.
به منظور بررسی و مقایسه تاثیر نوشابه های با شیرین کننده مصنوعی و نوشابه های معمولی بر زایمان زودرس، اطلاعات و داده ‌های به دست آمده از مادران و نوزادان نروژی در موسسه بهداشت عمومی نروژ مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. به طور کلی 60 هزار و 761 زن باردار در این پژوهش شرکت داشتند. این زنان، سه پرسشنامه را در رابطه با رژیم غذایی و سبک زندگیشان طی دوران بارداری خود تکمیل کردند. طی این تحقیق، تمامی عادات سبک زندگی، رژیم غذایی، عفونت‌ ها و عوامل ژنتیکی تحت بررسی قرار گرفتند.
نتایج این مطالعه نشان داد که بیشترین میزان مصرف نوشیدنی‌ های شیرین شده مصنوعی را زنان مجرد، سیگاری و با شاخه توده بدنی بیشتر و  تحصیلات کمتر داشتند. علاوه بر این ، نتایج حاکی از آن بود که زنانی که بیش از یک نوبت در روز از نوشیدنی ‌های با شیرین کننده مصنوعی و یا نوشابه معمولی استفاده می‌کنند، در خطر افزایش زایمان زودرس قرار دارند.
نکته عملی: بر اساس این تحقیق، امروزه جلوگیری از زایمان زودرس امری مهم تلقی می‌شود، چرا که وقوع این اتفاق منجر به مرگ زودرس و بروز بیماری ‌های متفاوت در دوران طفولیت و کودکی و همچنین در دراز مدت باعث ناتوانی می‌شود. لذا بایستی از مصرف نوشابه اعم از نوشابه معمولی و یا نوشابه های با شیرین کننده مصنوعی برای جلوگیری از خطر زایمان زودرس پرهیز نمود.

منبع:

Am J Clin Nutr September 2012 vol. 96 no. 3 552-559

تعداد بازدید: 3086

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha