خواب بعداز ظهر و بهبود یادگیری در کودکان
پزشک شما

خواب بعداز ظهر و بهبود یادگیری در کودکان

25 آبان 1392

یافته‌های جدید پژوهشگران حاکی از این است که خواب بعد از ظهر برای کودکان نه تنها هدر دادن وقت نیست بلکه از طریق بهبود حافظه موجب افزایش توانایی یادگیری درکودکان پیش‌دبستانی می‌شود.
در یک روز معمول اطلاعات جمع آوری شده کودک از الفبا، تعاملات اجتماعی و غیره به مناطق ذخیره سازی کوتاه مدت در مغز منتقل می شود. خواب کوتاه نیمروزی باعث می شود این اطلاعات از مناطق ذخیره سازی موقت مغز یعنی هیپوکامپ به مناطق ذخیره سازی دائم یعنی نواحی قشری مغز منتقل شوند.
در این مطالعه 40 کودک پیش‌دبستانی 6 ساله از ماساچوست شرکت کردند. پژوهشگران به این کودکان یک بازی  حافظه ای بصری- فضایی را در صبح آموختند، از این کودکان خواسته شد تا محل قرارگیری  9 تا 12 عکس مختلف را به خاطر بسپارند. در هنگام عصر گروهی از کودکان به خواب حدود 80 دقیقه تشویق شدند و گروه دوم طی این مدت بیدار بودند. بعد از آن و در صبح روز بعد هر دو گروه در مود بازی آموزش دیده تست شدند.
پژوهشگران یافتند با وجود اینکه آموزش داده شده به هر دو گروه در صبح یکسان بود اما  گروهی که خواب نیمروز نداشتند به طور قابل توجهی قسمت بیشتری از آموزش گرفته را فراموش کرده بودند. گروهی که خواب بعداز ظهر داشتند، نسبت به گروه دیگر 10% حافظه بهتری در به خاطرآوردن بازی داشتند. بررسی حافظه کودکان در روز بعد نشان داد که خواب شبانه نیز جبران نداشتن خواب نیمروز را نکرده و گروهی که خواب عصر داشتند هم چنان  امتیازهای بالاتری کسب کردند.

منبع:

Rebecca Spencer, et al “Sleep spindles in midday naps enhance learning in preschool children” PNAS 2013 ; published ahead of print September 23, 2013.

تعداد بازدید: 2606

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha