دریافت اسیدهای چرب امگا-6 را در بارداری محدود کنید
پزشک شما

دریافت اسیدهای چرب امگا-6 را در بارداری محدود کنید

3 بهمن 1391

نتایج پژوهش های جدید نشان میدهد مادرانی که در دوران بارداری سطوح بالاتری اسیدهای چرب امگا-6 ، که در روغن های پخت و پز و آجیل یافت می شود، دریافت می کنند احتمالا کودکان چاق تری خواهند داشت.

پژوهشگران،  چربی و توده عضلانی  حدود 300 دختر و پسر در چهار و شش سالگی را ارزیابی کرده و با غلظت PUFA در نمونه های خون جمع آوری شده از مادران آنها در دوران بارداری مقایسه نمودند.

نتایج بررسی نشان داد کودکان متولد شده از مادرانی که چربی امگا-6 بیشتری در بارداری دریافت کرده بودند، توده چربی بیشتری داشتند. پژوهشگران عنوان کردند کاهش دریافت اسیدهای چرب پوفا در بارداری در بهبود ترکیب بدن کودک نقش موثری خواهد داشت. هم چنین این نتایج ارتباطی هرچند ضعیف را بین افزایش دریافت امگا-3 موجود در روغن ماهی و افزایش توده عضلانی و کاهش توده چربی در کودکان نشان داد. این نتایج نشان میدهد امگا-3 و امگا-6 به صورت مخالف یکدیگر در ارتباط با توده چربی عمل می کنند. با توجه به اینکه هر دو این اسیدهای چرب برای بدن ضروری هستند، توصیه ها بر پایه افزایش نسبت دریافت امگا 3 به امگا 6 می باشد.

منبع:

R. J. Moon, et al “Maternal Plasma Polyunsaturated Fatty Acid Status in Late Pregnancy Is Associated with Offspring Body Composition in Childhood.” Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2012; 98 (1): 299

تعداد بازدید: 3226

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha