دریافت بیش از حد آهن احتمال بروز دیابت را افزایش می دهد.
پزشک شما

دریافت بیش از حد آهن احتمال بروز دیابت را افزایش می دهد.

14 فروردین 1396

نتایج حاصل از مطالعات در مورد تفاوت های جنسیتی در دیابت نوع 2 متناقض است. بدین منظور محققان در یک مطالعه مقطعی 1707 نفر و در یک مطالعه آینده نگر 1506 نفر را که در محدوده سنی 53 تا 73 سال بودند، مورد بررسی قرار دادند. 
نتایج نشان داد حتی افزایش خفیف در میزان آهن بدن می تواند سبب افزایش شیوع و بروز دیابت نوع 2 گردد. افزایش تجمع آهن در بدن در افراد مبتلا به هموکروماتوز ارثی احتمال بروز دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که حتی در افراد سالم نیز تجمع زیاد آهن در بدن احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش خواهد داد. همچنین مشخص شد در مردان نسبت به زنان احتمال تجمع آهن در بدن و نیز احتمال بروز دیابت نوع 2 بالاتر بود.
اختلال در متابولیسم گلوکز (قند) و دیابت نوع 2 در سراسر جهان در حال افزایش است و شیوع دیابت در میان افراد بالغ تا سال 2014 به 642 میلیون نفر خواهد رسید. کاهش کیفیت زندگی و افزایش میزان مرگ و میر به علت دیابت نوع 2 و عوارض آن سبب بروز نگرانی هایی می شود. عادات غذایی ناسالم در ارتباط با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دریافت بیش از حد آهن از طریق رژیم غذایی و یا از طریق مکمل آهن را نیز شامل می شود. آهن به عنوان یک ریزمغذی برای تشکیل برخی پروتئین ها و آنزیم های ضروری بدن مانند هموگلوبین مورد نیاز است. بااین حال، تجمع بیش از حد آهن در بدن مضر بوده و سبب افزایش رادیکال های آزاد و درنتیجه آسیب سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس (لوزالمعده) می شود.
منبع:


Gender difference in type 2 diabetes and the role of body iron stores. Annals of Clinical Biochemistry: An international journal of biochemistry and laboratory medicine, 2016.
 

تعداد بازدید: 1578

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha