دریافت کم پروتئین با چاقی مرتبط است.
پزشک شما

دریافت کم پروتئین با چاقی مرتبط است.

21 تیر 1396

چاقی در آمریکای لاتین در میان زنان با وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین در حال افزایش است. به تازگی نتایج مطالعه ای که در مجله American Journal of Human Biology منتشر شده نشان می دهد که دسترسی کم به پروتئین در رژیم غذایی در این زنان منجر به کاهش دریافت پروتئین در رژیم غذایی، دریافت کالری بیشتر و چاقی می شود. پروتئین در انواع گوشت، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات یافت می شود. مطالعات انجام شده در گذشته نشان داده اند هنگامی که افراد پروتئین کمتری مصرف می کنند تمایل به دریافت کالری بیشتری دارند. اغلب مطالعات انجام شده بر روی علل تغذیه ای بروز چاقی بر روی کربوهیدرات و چربی تمرکز کرده اند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که به خصوص در میان افرادی که دسترسی محدودی به غذا دارند نباید از نقش بالقوه پروتئین غافل شد.
مصرف پروتئین نسبت به سایر درشت مغذی ها با دقت بیشتری توسط بدن تنظیم می شود. اگر شخص پروتئین کافی دریافت نکند به منظور دریافت نیاز بدن، کالری دریافتی افزایش یافته و چاقی ایجاد می شود.
نتایج مطالعه حاضر که بر روی 135 زن انجام شد نشان داد که در زنان با وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین دریافت پروتئین در رژیم غذایی کمتر و شیوع چاقی بالاتر است. در این مطالعه بیش از نیمی از افراد مورد مطالعه مقادیر مورد نیاز پروتئین را دریافت نمی کردند. اطلاعات این افراد در مورد نمایه توده بدنی (BMI) و آنچه که می خوردند و می آشامیدند طی یک دوره 9 ماهه جمع آوری شده بود.
منبع:


Using the protein leverage hypothesis to understand socioeconomic variation in obesity. American Journal of Human Biology, 2017.
 

تعداد بازدید: 1564

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha