در مورد کوآنزیم 10   Q چه می دانید؟
پزشک شما

در مورد کوآنزیم 10 Q چه می دانید؟

2 خرداد 1394

کوآنزیم 10   Q( CoQ10) ماده ای شبیه به ویتامین و محلول در چربی است به بیان دقیق  تر، یک شبه ویتامین می باشد. این ماده مغذی در همه سلول های بدن یافت می شود. بدن قادر به ساختن کوآنزیم 10   Q است و سلول ها از آن برای تولید انرژی مورد نیاز بدن در تأمین رشد و حفظ سلولی استفاده می کنند. علاوه براین، این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند و از بدن در برابر مولکول های آسیب رسان محافظت می کند. کوآنزیم 10   Qبه طور طبیعی در مقادیر کم در انواع گوناگون غذا وجود دارد، با وجود این مقادیر آن در اندام هایی مثل قلب، کبد و کلیه و همچنین گوشت قرمز، روغن سویا، ماهی ساردین، ماکرل و بادام زمینی بیشتر است.
کوآنزیم ها برای هضم مواد غذایی و انجام سایر فرآیندهای بدن به آنزیم ها کمک می کنند، علاوه بر این آن به حفظ عضلات اسکلتی و قلب نیز کمک می کند. کوآنزیم 10   Q به صورت مکمل غذایی در دسترس است. این مکمل به نا م های ویتامین 10   Q، یوبی کوئینون یا یوبی دکارنون نیز نامیده می شود.
ادعاهای زیادی در مورد کوآنزیم 10   Qوجود دارد مثل کمک به بهبود نارسایی قلبی، سرطان، دیستروفی عضلانی و بیماری های پریودنتال ( بیماری بافت های نگهدارنده دندان). علاوه براین، ادعا شده است که این ماده مغذی در بهبود انرژی و سرعت بخشیدن به بازیافت فعالیت ورزشی نیز کمک می کند. در بسیاری از افراد به منظور کاهش اثرات جانبی برخی درمان ها که می تواند بر قلب، عضلات و سایر اندام ها  مؤثر باشند، نیز توصیه می شود. در ادامه صحت این ادعا ها بررسی خواهد شد.
نارسایی قلبی
ممکن است راجع به مکمل های کوآنزیم 10   Qو نارسایی قلبی مطالبی  شنیده باشید. با وجود این بهتر است در این زمینه محتاط باشید. هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که ثابت کند ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی می توانند به درمان نارسایی قلبی کمک کنند. به طور معمول، آن ها را در کنار درمان های مرتبط با نارسایی قلبی نه جایگزین آن ها به کار می برند.
سرطان
سال ها پیش نشان داده شد که کمبود کوآنزیم 10   Qخون با ابتلا به سرطان همبستگی دارد، به بیان دیگر در افراد مبتلا به سرطان مقادیر خونی این ماده مغذی کم است. بر این اساس پیشنهاد شد که کوآنزیم 10   Qبه بهبود عملکرد دستگاه ایمنی کمک می کند و می تواند به عنوان یک درمان ثانویه سرطان مورد توجه قرار گیرد.
در همین راستا، مدارکی مبنی بر حمایت از اثر مفید کوآنزیم 10   Qدر بیماری های لثه، دیستروفی عضلانی یا بازیافت ( ریکاوری) فعالیت ورزشی وجود ندارد. با این وجود... دریافت مکمل کوآنزیم 10   Qتوصیه می شود؟


دریافت بیش از حد کوآنزیم 10   Qبه دلیل این که در بدن نیز ساخته می شود می تواند عوارض جانبی مثل سردرد، حالت تهوع، خستگی و سوزش سر دل را در بر داشته باشد. از طرف دیگر کمبود این ماده مغذی با ابتلا به برخی از بیماری ها همبستگی دارد. علاوه براین، دریافت طولانی مدت داروهای کاهنده چربی خون مثل استاتین ها به دلیل نحوه عملکردشان موجب کاهش مقادیر این ماده مغذی در بدن می گردند. دریافت کوآنزیم 10   Qهمراه با داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین می تواند موجب کاهش کارآیی آن ها گردد. بنابراین، توصیه می شود به جای دریافت مکمل غذایی منابع غنی از این آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی گنجاند. فراموش نکنید برخی از فرآیندهای مواد غذایی مثل سرخ کردن موجب از بین رفتن مقادیر کوآنزیم 10   Qدر آن ماده غذایی می شود. و کلام آخر این که فراموش نکنید هیچ سازمانی برای کنترل ادعاهای مکمل های غذایی وجود ندارد، سازمان غذا و دارو ( FDA ) نیز به اندازه ای که بر روی داروها کنترل دارد، بر ادعاهای مکمل های غذایی نظارت ندارد.
 

تعداد بازدید: 2458

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha