دوچرخه سواری و کاهش خطر بیماری قلبی
پزشک شما

دوچرخه سواری و کاهش خطر بیماری قلبی

2 آذر 1395

رفت و آمد فعال مانند پیاده روی یا استفاده از دوچرخه برای رسیدن به محل کار یا سایر اهداف مانند خرید مواد غذایی و ... نوعی از ورزش است که می تواند بخشی از زندگی روزمره باشد. پیاده روی و دوچرخه سواری نه تنها منجر به افزایش میزان فعالیت بدنی روزانه افراد می شود بلکه از نظر زمان و هزینه جایگزین مناسبی برای استفاده از ماشین یا سیستم حمل و نقل عمومی بوده و همچنین به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می کند. اگرچه در گذشته ارتباط بین رفت و آمد فعال با کاهش خطر بیماری قلبی و مرگ زودهنگام نشان داده شده است اما مطالعات کمی به طور اختصاصی اثرات مثبت استفاده از دوچرخه را بر سلامت بررسی کرده اند.
در مطالعه حاضر 53723 بزرگسال دانمارکی (25329 مرد و 28394 زن) در محدوده سنی 50 تا 65 سال مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدای مطالعه و سپس 5 سال پس از آن از شرکت کنندگان سوالاتی در مورد میزان استفاده از دوچرخه پرسیده شد. اطلاعات مربوط به عادات مربوط به ورزش، میزان فعالیت بدنی و دفعات استفاده از دوچرخه، عوامل خطر مربوط به بیماری قلبی مانند فشارخون، وزن، میزان کلسترول خون، استعمال دخانیات، رژیم غذایی و مصرف الکل جمع آوری شد.
در مدت 20 سال 2892 مورد حمله قلبی رخ داد. نتایج نشان داد حداقل 30 دقیقه دوچرخه سواری در هفته در برابر بروز بیماری های قلبی اثر حفاظتی دارد. شرکت کنندگانی که عادات رفتاری خود را تغییر داده و طی 5 سال اول مطالعه از دوچرخه  استفاده می کردند نسبت به مردان و زنانی که طی دوره 15 ساله بعدی همچنان از دوچرخه استفاده نمی کردند، احتمال ابتلا به بیماری قلبی در آن ها 25 درصد کمتر بود. همچنین مشاهده شد استفاده منظم از دوچرخه برای رفتن به محل کار یا برای اوقات فراغت با 11 تا 18 درصد کاهش خطر حمله قلبی در یک دوره 20 ساله مرتبط بود.
نتیجه عملی: بسیاری از افراد زمان کافی برای ورزش کردن ندارند. بنابراین استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله برای حمل و نقل می تواند به کاهش خطر بروز بیماری های قلبی کمک کند.
منبع:


Kim Blond et al. "Prospective study of bicycling and risk of coronary heart disease in Danish men and women". Circulation, 2016
 

 

تعداد بازدید: 1943

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha