راهبردهای رژیمی برای سم زدایی بدن
دکتر حمید رضا فرشچی

راهبردهای رژیمی برای سم زدایی بدن

18 مهر 1394

بیشتر مواد غذایی در دسترس تحت تأثیر انواع گوناگون فرآیندها قرار می گیرند. اِعمال این فرآیندها بر مواد غذایی  که گاهی بسیار تهاجمی هستند مثل سرخ کردن در دمای زیاد، موجب دگرگونی هایی در ساختار طبیعی ماده غذایی می شود. این شرایط به تغییر ویژگی های طبیعی یک ماده غذایی شامل مزه، رنگ و ... منجر می گردد و در نهایت یک محصول ساختگی ایجاد خواهد کرد. حال سؤال اساسی این است که چرا ما انقدر طالب این طعم ها و مزه های ساختگی هستیم؟ غذاهای ما به آسانی ماهیت های غیرطبیعی و ساختگی به خود می گیرند و حاوی مواد و آلودگی هایی هستند که مخاطرات بسیاری را برای سلامتی در پی دارند. این ها مانند سالمونلا، ایکولای یا سایر آلودگی های پاتوژنیک که در مدت زمان کمی به بیماری یا حتی مرگ منجر می شوند، نیستند. این سموم می توانند در طولانی مدت و به طور مزمن اختلالاتی را ایجاد کنند. در این نوشته به برخی راهبردهای کلیدی برای سم زدایی رژیم غذایی پرداخته خواهد شد.  
1-از چربی های حیوانی بگذرید. فرآورده های حیوانی حاوی هورمون های ساختگی، آنتی بیوتیک ها و مواد شیمیایی اُرگانوکلراید مثل دیوکسین، DDT و سایر آفت کش ها می باشند که در بافت چربی حیوانی تجمع می یابند. این مواد شیمیایی با خوردن چربی های حیوانی وارد بدن می شوند و در طولانی مدت به آسیب منجر می شوند. بنابراین توصیه می شود از گوشت و فرآروده های لبنی کم چربی استفاده کنید. سرخ کردن مواده غذایی موجب به دام افتادن این آلاینده ها در ماده غذایی می شود، بر این اساس توصیه می شود در حد امکان از سرخ کردن مواد غذایی اجتناب کنید.
2-در انتخاب ماهی دقت کنید. خوردن غذاهای دریایی یکی از راه های ورود متیل جیوه می باشد. این ماده شیمیایی پتانسیل بالایی برای تخریب سلول های عصبی دارد. علاوه براین، امکان آلودگی ماهی ها به PCB ها نیز زیاد است، این ترکیبات در دسته بندی مواد سرطان زا  قرار دارد.
3-در شستن سبزی ها و میوه ها دقت کنید. سطح میوه ها و سبزیجات می تواند به مواد شیمیایی و پاتوژن ها آلوده باشد، شستن دقیق آن ها موجب پاکسازی این آلاینده ها از سطح میوه و سبزیجات می شود.
4-از غذاهای کنسروی بپرهیزید. پوشش داخلی کنسروها با رزین که حاوی بیسفنول-A می باشد پوشیده می شود. این ماده شیمیایی مخرب می تواند به راحتی وارد بدن شود. بسیاری از تولید کنندگان در جستجوی جایگزینی مناسب برای این ماده هستند. باوجود این توصیه می شود تا جایی که امکان دارد از غذاهای تازه استفاده کنید و از خوردن غذاها و نوشیدنی های کنسروی بپرهیزید.
5-    مراقب افزودنی ها باشید. در مورد افزودنی های مجاز و غیرمجاز جستجو کنید و به برچسب مواد غذایی فرآوری شده دقت کنید. برخی از افزودنی ها ممکن است غیرمجاز باشند یا این که در صورت مجاز بودن به مقدار زیادی استفاده شده باشند. بنابراین توصیه می شود تا جایی که امکان دارد غذاهایی را انتخاب کنید که طبیعی تر باشند و کمتر تحت تأثیر فرآوری قرار گرفته باشند. بسیاری از نوشیدنی های صنعتی حاوی رنگ، شیرین کننده های مصنوعی و  افزودنی هستند علاوه براین به دلیل ماهیت بسته بندی ( کنسروی یا بطری پلاستیکی) دقت بیشتری را می طلبد.
6-    در طبخ انواع گوشت دقت کنید. با گریل کردن، کبابی کردن و سرخ کردن گوشت مواد سرطان زا را چاشنی غذایتان می کنید. گریل کردن و سرخ کردن ترکیبات هیدروکربنی چند حلقه ای سرطان زا را در ماده غذایی ایجاد می کنند. بنابراین هرچقدر با ماده غذایی مهربانتر باشید و از روش های سالم تر و کم خطر تر برای پخت آن ها استفاده کنید، بدن خود را از هجوم بی امان سموم مصون نگه خواهید داشت.
 

تعداد بازدید: 2453

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha