رژیم‌های سریع و زودگذر، آری یا نه؟
دکتر حمید رضا فرشچی

رژیم‌های سریع و زودگذر، آری یا نه؟

22 خرداد 1391

امروزه شیوه نگرش به رژیم‌های سریع‌الاثر تغییر کرده است. برای مدت‌ها رژیم کم کربوهیدرات رایج‌ترین نوع رژیم‌های سریع‌الاثر به منظور کاهش وزن بود. اگرچه با رژیم اتکینز، یا سایر رژیم‌های پر پروتئین کم کربوهیدرات افراد تحت رژیم وزن از دست می‌دهند، اما مصرف هر روزه مواد پر پروتئین و عدم تحمل آن در افراد موجب تجدید نظر افراد نسبت به این رژیم‌ها شده است. نمونه‌هایی از رژیم‌های سریع‌الاثر  عبارتند از: رژیم کم کربوهیدرات، رژیم کم چربی، رژیم مایع، رژیم سوپ کلم، رژیم گریپ‌فروت.

نکته قابل اشاره این است که اگر یک رژیم غذایی موثر باشد، توانایی در ادامه آن است. مسئله اصلی در مورد رژیم‌های سریع‌الاثر این است که نمی‌تواند به کاهش وزن شما در طولانی مدت کمک کند چرا که شما نمی‌توانید آن را ادامه دهید. علت اثر کوتاه مدت این رژیم‌ها کاهش انرژی دریافتی شما نسبت به نیازتان است. اگر هدفتان کاهش وزن ماندگار است بدانید عوامل اصلی کاهش وزن دریافت انواع متنوعی از مواد غذایی، پیاده‌روی روزانه به مدت 60 دقیقه و وعده‌های غذایی کم حجم است.

 
تنوع مواد غذایی کلید یک رژیم غذایی سالم است

همان طور که یک ماشین برای حرکت به سوخت مناسب نیاز دارد، بدن انسان نیز به یک برنامه غذایی سالم نیاز دارد. رژیمی با نسبت مناسب پروتئین، کربوهیدرات، چربی و سایر مواد مغذی. ویتامین‌ها و مواد معدنی فعل و انفعالات بدن را تنظیم می‌کنند. برای مثال کلسیم موجب استحکام استخوان می‌شود و از کاهش تراکم استخوان و شکستگی آن جلوگیری می‌کند، ویتامین A برای حفظ سلامت و لطافت پوست لازم است. ویتامین C از بدن در برابر عفونت محافظت می‌کند. ویتامین E عملکرد سلول‌های دستگاه ایمنی بدن را تحریک می‌کند.

افرادی که رژیم‌های غذایی سریع‌الاثر (که بسیاری از مواد مغذی از برنامه غذایی حذف می‌شوند) را دنبال می‌کنند در واقع خود را در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهند. ممکن است دریافت بسیار اندک از یک ماده مغذی سریعاً مشکلی را ایجاد نکند اما اگر برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند عوارضی را در پی خواهد داشت.

بهترین برنامه غذایی به هیچ وجه یک رژیم سریع و گذرا نیست. مانند هر موفقیتی دیگر در زندگی شما باید با برنامه حساب شده حرکت نمایید تا علاوه بر لذت بردن

از غذا کاهش وزن ماندگار را تجربه نمایید
 

تمرین کنترل وعده غذایی

محققان به این نتیجه رسیدند که علاوه بر نوع ماده غذایی، حجم وعده های غذایی نیز در چاقی موثر است. وعده‌های غذایی به تدریج حجیم‌تر شده‌اند و امروزه تنها رستوران‌ها نیستند که غذاهای حجیم سرو می‌کنند. در مطالعه‌ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا Journal of the American Medical Association منتشر شد، محققان غذاهایی مانند همبرگر، سیب‌زمینی سرخ شده و ... را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که اندازه آن‌ها در طی 20 سال افزایش یافته است.

 

چند نکته که شما را در کنترل اندازه وعده‌های غذایی کمک می‌کند:

* به جای بشقاب بزرگ از بشقاب سالاد استفاده کنید.

* میان وعده خود را در ظرف‌های کوچک بگذارید تا مطمئن باشید بیش از آن مصرف نمی‌کنید.

* هنگامی که خارج از منزل غذا سفارش می‌دهید غذایتان را با دوست خود شریک شوید.

* غذا را در سایز غذای کودک یا سایز کوچک سفارش دهید.

* از سالاد سبزیجات تازه، میوه و سبزیجات به جای غذاهای چرب، پاستا، نان و یا دسر استفاده کنید.

 
کاهش وزن بدون رژیم‌های سریع‌الاثر   

بهترین برنامه غذایی به هیچ وجه یک رژیم سریع و گذرا نیست. مانند هر موفقیتی دیگر در زندگی شما باید با برنامه حساب شده حرکت نمایید تا علاوه بر لذت بردن از غذا کاهش وزن ماندگار را تجربه نمایید.

اگر فکر می‌کنید نیاز به کاهش وزن دارید با پزشکتان در مورد وزن ایده آل خود صحبت کنید. از پزشک خود سؤال کنید که چه میزان کالری برای کاهش وزن شما و رسیدن به وزن ایده آل لازم است. به یاد داشته باشید که برای کاهش وزن باید روزانه کالری کمتری نسبت به میزان مورد نیازتان دریافت کنید تا آن را بسوزانید.
غذاهای سالم، کاهش وزن

توصیه‌هایی جهت کاهش وزن سالم و صحیح

* انواع متنوعی از غذاها دریافت کنید. پروتئین، کربوهیدرات پیچیده مانند غلات، میوه و سبزیجات و چربی‌های خوب مانند امگا 3 در ماهی و چربی غیر اشباع در آووکادو، مغزها، زیتون و روغن زیتون

* روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزی بخورید. میوه و سبزیجاتی با رنگ‌های متفاوت بخورید تا تغذیه مناسب و مطلوبی داشته باشید.

* چربی اشباع موجود در چربی‌های حیوانی و چربی ترانس غذاهای سرخ کردنی و فست‌فودها را کنار بگذارید.

* به اندازه وعده‌های غذایی خود دقت کنید. اگر احساس گرسنگی زیادی می‌کنید از سبزیجات استفاده کنید.

* روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

* آشپزخانه خود را از غذاهای کم ارزش و با کالری بالا خالی کنید.

* وعده‌های غذایی کوچک‌تر با کیفیت غذایی بالاتر دریافت کنید. دریافت 5 تا 6 وعده در روز با فاصله 3 تا 4 ساعت مناسب است. سعی کنید غذاهای سالمی را که احساس گرسنگی شما را برطرف می‌کند استفاده کنید.

* اگر تمایل دارید ظرف غذایتان پر باشد از سبزیجات و سالاد استفاده کنید.

* خانواده توت‌های تیره (زغال اخته، شاتوت، گیلاس، تمشک) سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. این گروه از توت‌ها کالری و چربی پایینی دارند ولی سرشار از فیبر هستند.

* آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی شکر را کنار بگذارید.

تعداد بازدید: 4768
کلمات کلیدی: رژیم غذایی چاقی 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha