رژیم غذایی سالم و بهبود سندرم متابولیک
پزشک شما

رژیم غذایی سالم و بهبود سندرم متابولیک

24 آبان 1393

تحت کنترل در آوردن تمامی فاکتورهای خطر سندرم متابولیک کار دشواری است ولی از طریق تغییر سبک زندگی و رعایت برنامه غذایی مناسب می‌توان تمامی اجزای این سندرم را تحت کنترل در آورده و بهبود بخشید. داشتن فعالیت بدنی روزانه، کاهش وزن و تغذیه سالم اقداماتی هستند که می‌توانند به کاهش فشار خون، تعادل سطوح قند و چربی خون کمک کنند. 
در مطالعه ای که اخیراً در انجمن قلب آمریکا و در خصوص بیماری های قلبی ارائه شد، محققان به این مهم دست یافتند که رعایت رژیم غذایی سالم در مردانی که در معرض خطر بالای بیماری های قلبی هستند جدا از اینکه منجر به کاهش وزن آنها می گردد، به کاهش سطح کلسترول" بد"  (LDL)در این افراد نیز کمک می کند. 
این مطالعه بروی 19 مرد 24 تا 62 ساله که مبتلاء  به سندرم متابولیک بوده و مستعد سه یا چند عامل خطر برای بیماری قلبی و سکته مغزی بودند صورت گرفت. عوامل خطر مورد بررسی در این مطالعه شامل افزایش میزان دور کمر ، فشار خون بالا، سطوح بالای تری گلیسیرید و قند خون ناشتا و سطوح پایین کلسترول "خوب"  (HDL) بودند.
برای مدت پنج هفته، افراد تحت مطالعه رژیم غذایی محتوی چربی بالا، شکر تصفیه شده و گوشت قرمز مصرف می کردند و در پنج هفته دوم، یک رژیم غذایی به سبک رژیم مدیترانه ای حاوی میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و میزان کمتر گوشت قرمز به آنها داده شد. همچنین در رژیم غذایی افراد روغن زیتون نیز گنجانده شده بود.
بدنبال رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای و صرف نظر از کاهش وزن بیماران، مشخص شد سطح کلسترول " بد " (LDL) در افراد 9 درصد کاهش داشته است و به طور مشابه، غلظت بخش پروتئینی لیپوپروتئین، به نام آپولیپوپروتئین B نیز پس از مصرف رژیم مدیترانه ای 9 درصد کاهش یافت. آپولیپوپروتئین نقش مهمی در حمل و نقل چربی و سوخت و ساز داراست.
نکته عملی: نتایج حاکی از آنند که رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب، می تواند روشی مناسب برای مدیریت موثر سندرم متابولیک باشد و به تمامی افراد از جمله افراد مبتلاء به بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود زیرا مزیت‌های بسیاری را برای سلامتی افراد به همراه می‌آورند.
منبع: 
American Heart Association.  May 1, 2013.
 
تعداد بازدید: 1946

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha