رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش خطر سکته
پزشک شما

رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش خطر سکته

20 شهریور 1392

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از روغن زیتون و مغزدانه ها، با کاهش خطر سکته در افرادی که به طور ژنتیکی در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند، در ارتباط است.
رژیم غذایی مدیترانه ای  به طور کلی حاوی روغن زیتون، مغزدانه ها، فرآورده های تازه و ماهی همراه با غلات کامل و چربی های سالم می باشد. میزان محصولات لبنی و گوشت قرمز در این رژیم کم بوده و برخلاف رژیم ایتالیایی میزان  پاستا در آن ناچیز است.
در این مطالعه پژوهشگران به طور تصادفی، بیش از 7 هزار فرد 55 تا 80 ساله اسپانیایی را مورد بررسی قرار دادند که در سه گروه دریافت کننده رژیم کم چرب، رژیم مدیترانه ای پر مغز و رژیم مدیترانه ای  سرشار از روغن زیتون خالص قرار گرفتند. سپس این افراد برای مدت 5 سال پیگیری شدند.
 برخی از این اشخاص یک خصیصه ژنتیکی داشتند که در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند، حدود 30% این شرکت کننده ها در معرض خطر این جهش ژنتیکی بودند. در میان افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت، افراد تحت رژیم کم چربی3 برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر سکته قرار داشتند. اما از این میان، افرادی که تحت رژیم مدیترانه ای قرار داشتند نسبت به سایرین خطر برابری برای سکته داشتند.
این پژوهشگران توصیه کرده اند حتی اگر رعایت کامل یک رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن نیست اجزاء اصلی این رژیم شامل روغن زیتون، مغزها، سبزی و میوه را در برنامه غذاییتان بگنجانید.

منبع:

Jose Ordovas, et al “Mediterranean Diet Reduces the Adverse Effect of the TCF7L2-rs7903146 Polymorphism on Cardiovascular Risk Factors and Stroke”Diabetes Care published ahead of print August 13, 2013.

تعداد بازدید: 2492
کلمات کلیدی: دیابت سکته رژیم مدیترانه ای 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha