رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری و افزایش خطر سرطان سینه
پزشک شما

رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری و افزایش خطر سرطان سینه

1 آذر 1396

آمارها نشان می‌دهد از  میان 7/1 میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان سینه که در سال 2012 تشخیص داده شده‌اند، علت ابتلای 90 درصد بیماران ناشناخته بوده‌است. اعتقاد بر این است که عوامل محیطی و عوامل مرتبط با شیوه زندگی مانند رژیم غذایی نقش حیاتی در افزایش خطر سرطان سینه بازی می‌کنند.
نتایج حاصل از برخی مطالعات نشان می‌دهند که زنان باردار نسبت به زنان غیرباردار مقدار چربی بیشتری دریافت می‌کنند. افزایش دریافت چربی بین سه ماهه اول و دوم بارداری رخ می‌دهد.
در این راستا مطالعه‌ای که به تازگی در مجله Breast Cancer Research منتشر شده نشان داد رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری که در آن 40 درصد انرژی مورد نیاز روزانه از چربی تامین شود، منجر به تغییرات ژنتیکی خواهد شد که استعداد 3 نسل بعدی را برای ابتلا به سرطان سینه افزایش می‌دهد. 
به گفته محققان رژیم غذایی پرچرب سبب افزایش التهاب می‌شود. برخی مطالعات گذشته نشان می‎دهند که بین التهاب و خطر ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد.
منبع:
 

Maternal intake of high n-6 polyunsaturated fatty acid diet during pregnancy causes transgenerational increase in mammary cancer risk in mice. Breast Cancer Research, 2017

تعداد بازدید: 1801

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha