رژیم غذایی گیاهی و کاهش خطر دیابت  نوع 2
الهام زمانی ( کارشناس تغذیه )

رژیم غذایی گیاهی و کاهش خطر دیابت نوع 2

19 مرداد 1395

امروزه به خوبی مشخص شده است که مصرف میوه و سبزی برای حفظ سلامت بدن ضروری است. همچنین مشخص شده که محدود کردن مصرف غذاهای حیوانی سبب بهبود وضعیت سلامتی می شود. در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده محققان تاثیر مصرف غذاهای گیاهی را بر بروز دیابت نوع 2 ارزیابی نمودند.
در این مطالعه محققان اطلاعات بیش از 20 هزار زن و مرد سالم را در یک دوره 20 ساله مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان به طور منظم پرسشنامه هایی را در مورد رژیم غذایی، سابقه پزشکی و شیوه زندگی تکمیل می نمودند. در بررسی رژیم غذایی افراد مصرف مواد غذایی حیوانی امتیاز پایین تر و مصرف غذاهای گیاهی امتیاز بالاتر را به خود اختصاص می داد.
نتایج این بررسی نشان داد که پیروی از رژیم غذایی سرشار از محصولات گیاهی و حاوی مقادیر کم محصولات حیوانی سبب کاهش خطر بروز دیابت نوع 2 به میزان 20 درصد می شود.
هنگامی که محققان رژیم غذایی گیاهی را به دو نوع رژیم سالم (سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، حبوبات و آجیل) و رژیم ناسالم (غلات تصفیه شده و سیب زمینی) طبقه بندی کردند دریافتند که خطر دیابت نوع 2 با مصرف رژیم غذایی گیاهی سالم 34 درصد و با مصرف رژیم غذایی گیاهی که از سلامت کمتری برخوردار بود 16 درصد کاهش می یابد. این امر نشان می دهد که پرهیز از مصرف مواد غذایی حیوانی برای جلوگیری از بروز دیابت نوع 2 کافی نیست. مهم این است که مطمئن شوید از مواد غذایی گیاهی سالم در رژیم غذایی خود استفاده می کنید.
به گفته محققان مصرف مواد غذایی گیاهی سالم مانند سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، حبوبات و آجیل و محدود کردن مصرف مواد غذایی حیوانی به خصوص گوشت قرمز و فرآوری شده می تواند در کاهش خطر دیابت نوع 2 نقش بسزایی داشته باشد.
این تیم تحقیقاتی دریافتند که تنها کاهش مصرف مواد غذایی حیوانی از 6-5 سروینگ در روز به 4 سروینگ در روز می تواند خطر بروز دیابت نوع 2 را کاهش دهد.
رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی گیاهی به علت داشتن مقادیر فراوان آنتی اکسیدن ها، فیبر، مواد مغذی مانند منیزیم و اسیدهای چرب غیراشباع خطر دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. همچنین محققان معتقدند که رژیم غذایی گیاهی با تاثیر مثبت بر روی میکروبیوم روده به کاهش خطر دیابت نوع 2 کمک می کند.
نکته عملی: مصرف منظم سبزیجات، میوه، غلات کامل و آجیل خطر بروز دیابت نوع 2  را کاهش می دهد.
منبع:


Ambika Satija et al. "Plant-based dietary patterns and incidence of type 2 diabetes in US men and women: results from three prospective cohort studies". PLOS Medicine, 2016
 

تعداد بازدید: 265

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha