سدیم و افزایش خطر ابتلا به دیابت
پزشک شما

سدیم و افزایش خطر ابتلا به دیابت

14 اسفند 1396

تحقیقات نشان می‌دهد سدیم که در نمک یا کلرید سدیم یافت می‌شود خطر دیابت نوع 2 و دیابت خودایمنی مخفی بالغین (LADA) را افزایش می‌دهد. این امر به این علت رخ می‌دهد که احتمالاً سدیم بر روی مقاومت به انسولین اثر می‌گذارد. همچنین نمک زیاد سبب پرفشاری خون می‌شود. 
دیابت نوع 2 حدود 95 درصد انواع دیابت را تشکیل می‌دهد. این نوع دیابت معمولاً در سنین میانسالی و سالمندی تشخیص داده می‌شود. LADA به بیمارانی گفته می‌شود که در زمان تشخیص دیابت نوع 1 بالاتر از 30 سال هستند. LADA به آرامی پیشرفت می‌کند و در ابتدا نیاز به تجویز انسولین ندارد.
در مطالعه حاضر 355 فرد مبتلا به LADA، 1136 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و 1379 فرد سالم (گروه کنترل) مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور جمع‌آوری اطلاعات در مورد رژیم غذایی روزانه شرکت‌کنندگان از پرسشنامه استفاده شد. 
یافته‌ها ارتباط بین سدیم و دیابت نوع 2 را تائید کردند. همچنین دریافت زیاد سدیم عامل خطری برای ابتلا به LADA به خصوص در کسانی بود که ژنوتیپ پرخطر آنتی‌ژن لکوسیتی انسانی (HLA) را دارا بودند. افراد دارای این ژنوتیپ از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت هستند. 
به ازای دریافت هر گرم سدیم اضافی (یا 2/5 گرم نمک) در روز خطر دیابت نوع 2 و LADA به ترتیب 43 و 73 درصد افزایش می‌یافت. در کسانی که بیشترین میزان سدیم را دریافت می‌کردند نسبت به کسانی که کمترین دریافت سدیم را داشتند احتمال دیابت نوع 2 حدود 58 درصد بیشتر بود. در افراد مستعد از نظر ژنتیکی که مقادیر بالایی سدیم دریافت می‌کردند نسبت به کسانی که مقادیر کمی سدیم مصرف می‌کردند احتمال ابتلا به LADA، 4 برابر بیشتر بود.
منبع:

Presented at the annual meeting of the European Association for the Study of Diabetes, held in Lisbon, Portugal, 2017.
 

تعداد بازدید: 1300

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha