سس ها و گوشتهای فرآوری شده و نمک فراوان
دکتر سیده آمنه مجد

سس ها و گوشتهای فرآوری شده و نمک فراوان

22 خرداد 1391

مصرف نمک به مقدار کم در برنامه غذایی ضروری است. ولی خیلی از ما معمولاً 10 تا 20 برابر مقدار مورد نیاز بدن، نمک مصرف می کنیم.طبق تحقیقات، مشخص شده است که،دریافت زیاد نمک، اثرات مضری بر سلامتی دارد که شامل فشارخون، بیماریهای قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و بیماری های کلیوی می باشد.

یکی از  مهمترین منابع دریافت نمک در اکثر افراد، غذاهای فرآوری شده می باشد. بخش هایی از صنعت غذایی استرالیا، اقدام به کاهش میزان نمک در تعدادی از محصولات غذایی خود نموده است. تعیین حداکثر غلظت سدیم در غذاها نقش مهمی در دستیابی به فرمولاسیونی تازه جهت تولید و روند آماده سازی این غذاها دارد.

در مطالعه که در این زمینه صورت گرفت؛ میزان سدیم مربوط به 7221 ماده غذایی در 10 گروه غذایی، جمع آوری گردید. نتایج نشان داد، گروههای غذایی حاوی بیشترین میزان سدیم شامل سس ها (1283 mg/100 g)  و گوشت های پروسه شده(846 mg/100 g)، می گردیدند. غلات و محصولات غله ای(206 mg/100 g)، میوه ها و سبزیها (211 mg/100 g)نیز کمترین میزان سدیم را داشتند. 63% از اقلام غذایی، میزان متوسطی از سدیم را دارا بودند.

نکته عملی:با توجه به رابطه مصرف نمک و بیماری های مزمنی مانند فشارخون ، بیماری های قلبی و.... و اینکه بسیاری از محصولات بخصوص نان ها، گوشت ها و سس ها بیش از مقادیر مورد انتظار نمک دارند؛ تولید کنندگان این محصولات باید به فکر تغییراتی در فرمولاسیون تهیه این غذاها  باشند.

تعداد بازدید: 2926
کلمات کلیدی: نمک سدیم غذاهای فرآورده شده 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha