سوسیس و کالباس علائم آسم را تشدید می کند.
پزشک شما

سوسیس و کالباس علائم آسم را تشدید می کند.

12 اردیبهشت 1396

امروزه به خوبی مشخص شده که مصرف گوشت های عمل آوری شده با  افزایش خطر سرطان مانند سرطان ریه، بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)، بیماری قلبی و دیابت مرتبط است. بر طبق یافته های یک مطالعه جدید در افراد مبتلا به آسم که مقادیر زیادی گوشت های عمل آوری شده مانند همبرگر، کالباس و سوسیس مصرف می کنند، احتمال تشدید علائم آسم بیشتر است.

در مطالعه فوق 971 فرد مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به رژیم غذایی، وزن، علائم مربوط به آسم، میزان فعالیت بدنی و استعمال سیگار جمع آوری شد. میزان مصرف گوشت های عمل آوری شده توسط افراد شرکت کننده به طور متوسط 5/2 واحد بود. مصرف ≤1واحد گوشت عمل آوری در هفته به عنوان مصرف کم در نظر گرفته شد. مصرف 4-1 واحد و بیش از 4 واحد در هفته از گوشت های عمل آوری شده به ترتیب به عنوان مصرف متوسط و زیاد در نظر گرفته شد.

اطلاعات اولیه در سال های 2007-2003 جمع آوری شد و پیگیری در سال های 2013-2011 انجام شد. به طور کلی آسم در 20 درصد افراد بدتر شده بود. در 27 درصد افراد بهبود یافته بود و در 53 درصد آن ها تغییری نکرده بود. تشدید علائم آسم در 14 درصد افراد گروه مصرف کننده کم، 20 درصد افراد گروه مصرف کننده متوسط و 22 درصد افراد گروه مصرف کننده زیاد مشاهده شد. بعد از کنترل عوامل مخدوش گر مانند سن، جنس، فعالیت بدنی، مصرف سیگار و دسترسی به امکانات آموزشی مشخص شد در افرادی که مصرف گوشت های عمل آوری شده بیشتر بود احتمال تشدید علائم آسم نسبت به کسانی که کمترین میزان را مصرف می کردند، 76 درصد بیشتر بود.

منبع:

Cured meat intake is associated with worsening asthma symptoms. Thorax, 2016.

تعداد بازدید: 1659

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha