سکته مغزی کدام دسته از زنان را بیشتر تهدید می‌کند؟
پزشک شما

سکته مغزی کدام دسته از زنان را بیشتر تهدید می‌کند؟

9 شهریور 1397

تحقیقات انجام شده در طی سال‌های متمادی نشان می‌دهد عواملی مانند افزایش سن، پرفشاری خون، بیماری قلبی و دیابت خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهند. نژاد نیز در بروز این مشکل موثر است. به طوریکه سکته مغزی در آفریقایی‌ها نسبت به سفیدپوستان و آسیایی‌ها شایع‌تر است. برخی عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند استعمال دخانیات، مصرف الکل، چاقی و رژیم غذایی نامناسب نیز خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند.
یکی از عواملی که در بروز سکته مغزی موثر بوده و بسیاری از افراد ممکن است در مورد آن بی‌اطلاع باشند، جنسیت است. در زنان احتمال ابتلا به سکته مغزی و مرگ بر اثر آن نسبت به مردان بیشتر است. اگرچه علت این تفاوت در میان زنان و مردان مشخص نیست، اخیراً محققان به بررسی دقیق‌تر این موضوع پرداخته‌ و نتایج به دست آمده را در مجله Stroke منتشر کرده‌اند. محققان معتقدند با افزایش سن احتمال آن که در زنان سکته مغزی به عنوان اولین علامت بیماری قلبی – عروقی رخ دهد از حمله قلبی بیشتر است.
در این مطالعه که به منظور درک عمیق‌تر عوامل خطر بروز سکته مغزی در زنان انجام شد، عوامل خطر شناسایی شده عبارت بودند از:
•    شروع عادت ماهیانه قبل از 10 سالگی
•    شروع یائسگی قبل از 45 سالگی
•    کاهش میزان دهیدرواپی‌آندروسترون
•    دریافت داروهای ضدبارداری ترکیبی یا استروژن خوراکی 
•    سابقه مشکلات مرتبط با بارداری مانند دیابت بارداری، پرفشاری خون که تنها در حین یا بعد از بارداری وجود داشته باشد و پره‌اکلامپسی
به گفته محققان بسیاری از زنان عوامل خطر فوق را دارا هستند. اما فقط تعداد کمی از آن‌ها سکته مغزی را تجربه می‌کنند. با این حال، این زنان باید مورد پیگیری قرار گرفته، از افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی مطلع بوده و از سبک زندگی سالم به منظور کاهش خطر ابتلا به این بیماری پیروی کنند.
منبع:

 Stacie L. Demel et al. Stroke 2018.
 

تعداد بازدید: 1012

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha