شیردهی و ام اس (MS)
پزشک شما

شیردهی و ام اس (MS)

14 آذر 1396

در سه ماهه دوم و سوم بارداری خطر حملات یا عود مولتیپل اسکلروز یا ام اس (MS) کمتر است. همچنین در زنانی که به طور انحصاری کودک را با شیر خود تغذیه می‌کنند، خطر حملات ام اس کمتر می‌باشد.
به تازگی محققان درصدد برآمدند به این سوال پاسخ دهند که آیا شیردهی مادران را از ابتلا به ام اس محافظت می‌کند یا خیر؟ نتایج تحقیقات آن‌ها نشان داد که شیردهی به مدت حداقل 15 ماه از ابتلای مادر به این بیماری جلوگیری می‌کند. 
در این مطالعه 397 زن که اخیراً ابتلای آن‌ها به ام اس یا سندرم بالینی جدا شده (CIS) -که نهایتاً به ام اس منجر می‌شود- تشخیص داده شده بود، شرکت کردند. میانگین سنی زنان 37 سال بود. این شرکت‌کنندگان با 433 زن سالم مقایسه شدند.
یافته‌ها نشان داد در زنانی که حداقل 15 ماه به کودک خود شیر داده بودند نسبت به زنانی که اصلاً شیر نداده بودند یا زنانی که طول مدت شیردهی آن‌ها حداکثر 4 ماه بود، خطر ام اس 53 درصد کمتر بود.  همچنین مشخص شد تعداد سال‌هایی که فرد تخمک‌گذاری داشته، تعداد فرزندان و استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی تاثیری بر خطر بروز MS ندارد.
یافته‌های فوق شواهد محکمی مبنی بر تشویق زنان به شیردهی فراهم می‌سازند. بنابراین مادرانی که تمایل به شیردهی دارند باید در این راستا  تشویق و حمایت شوند.
منبع:

Langer-Gould A et al. Neurology 2017; Volume 89: Page 563-569.

مطالب مرتبط با بارداری و شیردهی را در سایت www.wikipezeshk.com مطالعه فرمایید

تعداد بازدید: 1349
کلمات کلیدی: شیردهی MS ام اس 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha