شیرین بیان ممکن است قدرت باروری را کاهش دهد.
پزشک شما

شیرین بیان ممکن است قدرت باروری را کاهش دهد.

8 اسفند 1395

نتایج پژوهشی نشان می دهد که ماده ازوئگوئتیدین موجود در شیرین بیان، بیان ژن های مرتبط با تولید هورمون های جنسی را کاهش داده و سبب کاهش تولید هورمون استروژن می شود. شیرین بیان گیاه بومی برخی نواحی در اروپا و آسیا است. ریشه های آن حاوی ترکیبی است که حدود 50 برابر از شکر شیرین تر است. شیرین بیان در درمان زخم های گوارشی، سرفه و سرماخوردگی، سوءهاضمه، کاهش گرگرفتگی یائسگی و حتی کاهش خطر برخی سرطان ها نقش دارد.
در این مطالعه که بر روی فولیکول های آنترال موش ماده انجام شد محققان مشاهده کردند بیان ژن آروماتاز (آنزیمی که در تبدیل تستوسترون به استروژن نقش دارد) حداقل 50 درصد توسط ماده ازوئگوئتیدین کاهش یافت. فولیکول آنترال حاوی تخمک در حال رشد است.
هرچند لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود اما این نتایج نشان می دهد که ازوئگوئتیدین پتانسیل ایجاد مشکلاتی در تولید مثل و سایر اختلالات را دارد. کاهش سطح هورمون ها سبب بروز اختلالاتی در تولید مثل خواهد شد. از طرف دیگر، استروژن در حفظ سلامت مغز، استخوان ها و سیستم قلبی - عروقی نقش دارد و کاهش طولانی مدت آن می تواند برای این اندام ها مشکلاتی ایجاد نماید. کاهش 50 درصدی آروماتاز در انسان می تواند سبب بروز مشکلات جدی در باروری شود.
مهارکننده های آروماتاز در درمان سرطان به منظور توقف رشد تومور مورد استفاده قرار می گیرند اما یکی از عوارض جانبی این داروها کاهش باروری است. ازوئگوئتیدین نیز می تواند اثری مشابه این داروها داشته باشد.
منبع:


Effects of isoliquiritigenin on ovarian antral follicle growth and steroidogenesis. Reproductive Toxicology, 2016.
 

تعداد بازدید: 1823

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha