شیرین کننده های مصنوعی چگونه جذب خون می شوند؟
پزشک شما

شیرین کننده های مصنوعی چگونه جذب خون می شوند؟

24 بهمن 1395

نتایج مطالعه ای نشان می دهد که چگونه شیرین کننده های مصنوعی بعد از نوشیدن یک قوطی نوشابه رژیمی در بزرگسالان و کودکان به داخل جریان خون جذب می شوند. در مطالعه فوق شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز و آسه سولفام پتاسیم که در طیف وسیعی از مواد غذایی و نوشیدنی ها یافت می شوند، اندازه گیری شدند. از جمله سایر شیرین کننده مصنوعی ساخارین و آسپارتام است که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته اند زیرا مشخص شده که آن ها مواد فعالی هستند که می توانند بر روی متابولیسم اثر گذارند.
علیرغم تائید مصرف شیرین کننده های مصنوعی توسط FDA نگرانی هایی در مورد ایمنی آن ها به خصوص در طولانی مدت بر روی سلامتی وجود دارد. استفاده از شیرین کننده های مصنوعی در سراسر  جهان در حال افزایش است، زیرا مصرف زیاد شکر سبب بروز مشکلات سلامتی مانند چاقی و دیابت می شود. صنعت غذا به نیاز مصرف کننده پاسخ داده و به منظور تولید محصولات خوش طعم با میزان شکر کمتر شکر را با شیرین کننده های مصنوعی جایگزین ساخته است. اغلب مصرف کننده ها انتظار دارند که با مصرف شیرین کننده های مصنوعی که حاوی مقادیر کمتر کالری هستند و یا حتی فاقد کالری هستند وزن کم کنند اما ممکن است نتایج متناقضی مشاهده شود.
در همین راستا محققان غلظت سوکرالوز و آسه سولفام پتاسیم را در پلاسمای 22 فرد بزرگسال (45-18 سال) و 11 کودک (12-6 سال) اندازه گیری کردند. هیچ کدام از شرکت کنندگان دارو استفاده نمی کردند و به بیماری شناخته شده ای مبتلا نبودند.
نتایج نشان داد در کودکان نسبت به بزرگسالان غلظت سوکرالوز بعد از مصرف یک قوطی 12 اونسی نوشابه رژیمی 2 برابر بود. این تیم تحقیقاتی قبلاً مشاهده کرده بودند که شیرین کننده های مصنوعی در شیر مادرانی که مواد غذایی، نوشیدنی، دارو یا سایر ترکیبات حاوی شیرین کننده های مصنوعی را مصرف می کنند، یافت می شود. ازآنجاکه شیرخواران توانایی کمتری برای حذف مواد از جریان خون و از طرق کلیه ها دارند (میزان فیلتراسیون گلومرولی تا سن 2 سالگی کمتر است) نویسندگان بر این باورند که میزان شیرین کننده های مصنوعی در خون شیرخواران احتمالاً به نسبت بالاتر است.
این نتایج مهم است زیرا مواجهه با شیرین کننده های مصنوعی در اوایل زندگی ممکن است بر ذائقه کودک، رژیم غذایی و سرنوشت متابولیکی در آینده اثر گذارد. همچنین یافته های این مطالعه نشان می دهد برخی افراد مقادیر نسبتاً کمی از شیرین کننده های مصنوعی را جذب کرده و برخی مقادیر بیشتری را جذب می کنند.
منبع:


 Plasma concentrations of sucralose in children and adults. Toxicological & Environmental Chemistry, 2016.
 

تعداد بازدید: 1896

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha