غذاهای فاقد گلوتن ممکن است ناسالم باشند.
پزشک شما

غذاهای فاقد گلوتن ممکن است ناسالم باشند.

23 تیر 1396

از آنجایی که روز به روز طرفداران رژیم غذایی بدون گلوتن در حال افزایش است، یک مطالعه جدید به بررسی محتوای تغذیه ای محصولات فاقد گلوتن پرداخته و نواقص آن را یافته است. گلوتن پروتئین موجود در طیف گسترده ای از دانه ها شامل گندم، چاودار، جو و همچنین در غذاهای مشتق شده از این دانه ها مانند ماکارونی، نان، غلات و محصولات پخته شده است.
افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید رژیم غذایی فاقد گلوتن را دنبال کنند، زیرا این بیماری خودایمنی می تواند حتی با کمترین مقدار مصرف گلوتن تشدید گردد. علاوه بر بیماران مبتلا به سلیاک، افراد دیگری نیز هستند که گلوتن را مصرف نمی کنند، زیرا نسبت به این پروتئین عدم تحمل دارند. بیشتر مردم گرایش به پیروی از رژیم غذایی فاقد گلوتن دارند، زیرا تصور می کنند سالم تر است. اگرچه تحقیقات جدید این باور را به چالش کشیده است.
محصولات فاقد گلوتن بدون ارزش غذایی، ممکن است مصرف کنندگان را گمراه کند. محققان محتوای تغذیه ای غذاهای بدون گلوتن را با محصولات مشابه حاوی گلوتن مقایسه کردند. یافته ها حاکی از آن بود محصولات فاقد گلوتن انرژی بیشتری دارند و مواد غذایی حاوی گلوتن تا 3 برابر پروتئین بیشتری دارند. 
نان، ماکارونی، پیتزا و آرد پروتئین بالایی دارند. برای کودکان، گذشتن از این محتوای تغذیه ای می تواند تاثیر منفی بر رشد آن ها داشته باشد و همچنین رژیم بدون گلوتن خطر ابتلا به چاقی دوران کودکی را می افزاید. نان بدون گلوتن چربی اشباع شده بیشتری دارد. همچنین ماکارونی بدون گلوتن قند کمتر، بیسکوئیت فاقد گلوتن پروتئین پایین تر و چربی بیشتری نسبت به نوع حاوی گلوتن دارند.
نکته عملی: از آنجایی که طرفداران این رژیم افزایش یافته است ضروری بوده تا این گروه غذاهای خاص با ارزش غذایی بهتری به بازار عرضه شود. خصوصاً این امر در مورد کودکان در حال رشد اهمیت بسزایی دارد. همچنین بهتر است مردم با آگاهی بیشتری از این محصولات استفاده کنند و همواره از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنند.
منبع:


 Presented at the 50th Annual Congress of the European Society for Paediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition, 2017.
 

تعداد بازدید: 1506

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha