فعالیت بدنی مرگ ناشی از بیماری قلبی را در سالمندان کاهش می دهد.
پزشک شما

فعالیت بدنی مرگ ناشی از بیماری قلبی را در سالمندان کاهش می دهد.

30 بهمن 1395

مشخص شده عدم انجام فعالیت بدنی و نشستن های طولانی می تواند برای سلامت قلب و عروق خطر آفرین باشد. در واقع بی تحرکی عامل 2/3 میلیون مرگ در سال است. متخصصین سلامت خاطر نشان کرده اند که فعالیت بدنی منظم مرگ و میر ناشی از تمام علل بیماری های قلبی را به ویژه در افراد میانسال کاهش می دهد. با این حال، تاکنون جنبه های کمی در خصوص فواید فعالیت بدنی در افراد مسن به ویژه در زمینه بیماری های قلبی شناخته شده است.
در مطالعه حاضر به بررسی این امر پرداخته شده است که آیا فعالیت بدنی منظم در اوقات فراغت می تواند خطر مرگ و میر از تمام علل را کاهش دهد و اینکه آیا می تواند در کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی مفید باشد یا خیر. برای این منظور محققین اطلاعات 2465 مرد و زن در سنین 74-65 سال را مورد بررسی قرار دادند. این اطلاعات در سال های 2007-1997 در فنلاند جمع آوری شده بود. شرکت کنندگان پرسشنامه ای را تکمیل کردند که عادات مربوط به شیوه زندگی شامل سیگار کشیدن و یا شرکت در فعالیت های ورزشی را مورد پرسش قرار می داد. همچنین سطح تحصیلات، قد و وزن، فشارخون و سطح کلسترول افراد مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج تحقیق نشان داد فعالیت بدنی با شدت متوسط و زیاد با کاهش خطر بیماری های قلبی و مرگ ناشی از انواع بیماری های قلبی از جمله سکته یا حملات قلبی همراه است. محققین نشان دادند که فعالیت بدنی به چند روش می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. ورزش به حفظ وزن مناسب، کاهش فشارخون، کاهش لخته خون و ثبات قند خون کمک می کند. همچنین فعالیت بدنی باعث بهبود نسبت کلسترول بد (LDL) به کلسترول خوب (HDL) در بدن می شود.
اگر تا به حال فعالیت بدنی متوسطی داشته اید، برای اثرگذاری مثبت بر سلامت کافیست. اما اگر فرد بی تحرکی هستید باید فعال تر باشید حتی با پیاده روی های کوتاه در منزل شروع کنید چرا که همین فعالیت های اندکی نیز در کاهش خطر بیماری های قلبی اثرگذار است.
نکته علمی: تمام افراد به ویژه سالمندان بایستی برای حفظ سلامت قلبی به طور روزانه فعالیت بدنی داشته باشند.
منبع:


Noël C. Barengo et al. "Leisure-Time Physical Activity Reduces Total and Cardiovascular Mortality and Cardiovascular Disease Incidence in Older Adults". Journal of the American Geriatrics Society, 2016.
 

تعداد بازدید: 1754

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha