فعالیت بدنی و نقش آن در تغییر ترکیب باکتری‌های روده
پزشک شما

فعالیت بدنی و نقش آن در تغییر ترکیب باکتری‌های روده

5 خرداد 1397

تحقیقات نشان داده که باکتری‌های روده در سلامت عمومی نقش داشته و با احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند چاقی، دیابت و سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. امروزه این نکته به خوبی مشخص شده نوع غذایی که می‌خوریم بر روی باکتری‌هایی که در روده ما زندگی می‌کنند و میکروبیوتای روده نامیده می‌شوند اثر می‌گذارد. به تازگی نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که فعالیت بدنی نیز اثری مانند غذا بر روی میکروبیوتای روده دارد.
در آزمایشاتی که بر روی موش و انسان انجام شد محققان مشاهده کردند که فعالیت بدنی (مستقل از رژیم غذایی) ترکیب باکتری‌های روده را از طریق افزایش تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره (SCFAs) که برای سلامتی مفید هستند، تغییر می‌دهد. این مطالعه اولین پژوهشی است که نشان می‌دهد تنوع باکتری‌های روده می‌تواند از طریق ورزش تنها و مستقل از رژیم غذایی بهبود یابد.
به گفته محققان 6 هفته ورزش، به صورت 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی که 3 بار در هفته انجام می‌شود، سبب افزایش SCFAs، به خصوص بوتیرات، می‌‌شود، اما اگر افراد به سبک زندگی بی‌تحرک قبلی بازگردند، سطوح SCFAs مجدداً کاهش می‌یابد.
بعد از ورزش در افراد لاغر بیشترین افزایش در میزان باکتری‌های تولیدکننده SCFAs مشاهده می‌شود. در افرادی که چاق هستند افزایش این باکتری‌ها در حد متوسط رخ می‌دهد.
منبع:

Jacob M. Allen et al. Medicine & Science in Sports & Exercise 2017.
 

تعداد بازدید: 1131

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha