فعالیت بدنی کم و افزایش خطر سرطان مثانه و کلیه
پزشک شما

فعالیت بدنی کم و افزایش خطر سرطان مثانه و کلیه

20 مرداد 1396

اکثر ما می دانیم که فعالیت بدنی سودمند است، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد نداشتن طولانی مدت فعالیت بدنی می تواند احتمال ابتلا به سرطان مثانه و  سرطان کلیه را افزایش دهد. بر این اساس در میان افراد بی تحرک مبتلا به چاقی و افراد با وزن نرمال (داشتن نمایه توده بدنی یا BMI کمتر از 30) خطر این سرطان ها مشابه می باشد. بدین معنا که بی تحرکی یک عامل مستقل بوده و بطور جداگانه از چاقی خطر ابتلا به سرطان مثانه و سرطان کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات پیشین نیز ارتباط بین عدم فعالیت بدنی در درازمدت و افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و دهانه رحم را اثبات نموده اند.
یکی از اهداف مطالعات انجام شده، تشویق مردم و ایجاد انگیزه در آن ها بوده تا در برخی از فعالیت های فیزیکی شرکت نمایند. برای کاهش خطر سرطان نیاز نیست که دو ماراتون انجام دهید، اما باید تحت هر شرایط تحرک داشته باشید. حتی فعالیت های کوچک مانند استفاده از پله به جای آسانسور، راه رفتن در محوطه محل کارتان در زمان ناهار یا پارک کردن ماشین تان دورتر از مرکز خریدی که به آن می روید، می تواند موثر باشد.
این یافته ها جهت حفظ و داشتن یک سبک زندگی سالم و همچنین فعال بودن و فعال ماندن از نظر فیزیکی از اهمیت بسزایی برخوردار است. 
نکته عملی: طبق توصیه دستورالعمل های موجود 150 دقیقه در هر هفته فعالیت بدنی متوسط یا 75 دقیقه در هر هفته فعالیت بدنی سنگین یک راه مطمئن و پایدار جهت حفظ سلامتی می باشد.
منبع:


Rikki Cannioto et al. "The association of lifetime physical inactivity with bladder and renal cancer risk: A hospital-based case-control analysis". Cancer Epidemiology, 2017.
 

تعداد بازدید: 1516

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha