فواید مکمل ویتامین D در مبتلایان به بیماری MS
پزشک شما

فواید مکمل ویتامین D در مبتلایان به بیماری MS

10 خرداد 1395

مطالعات مختلف ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS) را نشان داده اند. علاوه براین در میان بیماران مبتلا به MS سطوح پایین ویتامینD با افزایش ناتوانی و بروز علائم شدیدتر مرتبط است. با این حال، اثربخشی مکمل ویتامین D در بیماران مبتلا به MS یک موضوع بحث برانگیز است. به تازگی مطالعه ای با هدف پاسخ به این سوال، انجام شده است. در این مطالعه اثر مکمل ویتامین D در 40 فرد بزرگسال 55-18 ساله که به ام اس عود کننده- فروکش کننده مبتلا بودند، بررسی شد.
در این مطالعه به مدت 6 ماه افراد یا دوز بالای مکمل ویتامین  D(10400 واحد) و یا دوز کم مکمل ویتامین  D(800 واحد) را دریافت کردند. مقدار توصیه شده استاندارد برای دریافت روزانه ویتامین D در بزرگسالان 70-18 ساله 600 واحد است. در ابتدای مطالعه و در ماه های 3 و 6 سطوح ویتامین D افراد از طریق آزمایش خون اندازه گیری شد. همچنین محققان پاسخ سلول های T مرتبط با MS (شاخص فعالیت بیماری) را ارزیابی نمودند.
نتایج نشان دهنده کاهش درصد سلول های T مرتبط با فعالیت بیماری MS در افراد دریافت کننده دوز بالای ویتامین D بود. همچنین محققان دریافتند هنگامی که سطوح ویتامین D در خون به بالاتر از 18 نانوگرم در میلی لیتر (ng/ml) برسد، هر ng/ml5 افزایش در سطوح ویتامین D با کاهش 1 درصدی اینترلوکین 17 سلول های T در خون مرتبط است. این سلول ها در بروز بیماری MS نقش دارند. در افراد دریافت کننده دوز کم ویتامین D درصد اینترلوکین 17 سلول های T در خون کاهش نیافت. بین دو گروه از نظر عوارض جانبی ناشی از مکمل ویتامین D هیچ تفاوتی مشاهده نشد و از هر گروه یک نفر عود بیماری را تجربه کرد.
به گفته محققان در حال حاضر درمانی برای بیماری MS وجود ندارد. علائم و دوره بیماری به طور معمول از طریق داروها کنترل می شوند. با این حال یافته های حاصل از مطالعه حاضر می تواند یک گزینه درمانی جدید برای MS باشد. دریافت مکمل ویتامین D یک درمان ارزان، ایمن و راحت برای افراد مبتلا به MS محسوب می شود.
نکته عملی: افراد مبتلا به MS می توانند با مشورت پزشک خود به منظور کنترل بهتر بیماری از مکمل ویتامین D استفاده نمایند.
منبع:


Peter A. Calabresi, et al. "Safety and immunologic effects of high- vs low-dose cholecalciferol in multiple sclerosis". Neurology; 2015
 

تعداد بازدید: 2001

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha