مادران شیرده کمتر به بیماری قلبی و سکته مغزی مبتلا می شوند.
پزشک شما

مادران شیرده کمتر به بیماری قلبی و سکته مغزی مبتلا می شوند.

6 شهریور 1396

تنها شیرخواران از تغذیه با شیر مادر بهره مند نمی شوند؛ بلکه با هر 6 ماه بیشتر شیردهی خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی در مادران نیز کاهش چشمگیری می یابد.
بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در آمریکا می باشد. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها یک مورد از هر 4 مرگ به دلیل بیماری قلبی می باشد.
مطالعات قبلی نشان داده زنان شیرده به طور کوتاه مدت کاهش در فشارخون، کلسترول و کاهش وزن را تجربه می کنند که ممکن است برای سلامت قلبی - عروقی مفید باشد.
نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است زنانی که به مدت 2 سال یا بیشتر شیردهی داشته اند، 18 درصد کمتر به بیماری قلبی و سکته مغزی مبتلا می شوند. به ازای هر 6 ماه شیردهی بیشتر، خطر بیماری قلبی و سکته مغزی 4 درصد کاهش می یابد. این نتایج پس از تعدیل اثر عوامل خطر بیماری قلبی - عروقی از جمله سیگار کشیدن، دیابت و فشارخون بالا گزارش شده است.
محققان قادر به تعریف دقیق مکانیسم یافته های خود نیستند، اما گمان می کنند کاهش خطر ابتلا به بیماری ها در مادران شیرده به دلیل "تنظیم مجدد" متابولیسم بعد از بارداری می باشد. بارداری به طور چشمگیری متابولیسم زنان را تغییر می دهد و منجر به ذخیره چربی می گردد تا انرژی مورد نیاز رشد کودک و شیردهی فراهم شود. تغذیه با شیر مادر می تواند حذف چربی های ذخیره شده را سریع تر و کامل تر نماید.
نکته عملی: تغذیه با شیر مادر علاوه بر داشتن فواید حائز اهمیت برای کودک، منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی در مادر نیز می گردد.
منبع:


Sanne A. E. Peters et al. “Breastfeeding and the Risk of Maternal Cardiovascular Disease: A Prospective Study of 300 000 Chinese Women”. Journal of the American Heart Association, 2017.

تعداد بازدید: 2120

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha