متابولیت های چربی در بروز دیابت نقش دارند.
پزشک شما

متابولیت های چربی در بروز دیابت نقش دارند.

10 اسفند 1395

بیش از 3/9 درصد افراد در ایالات متحده به دیابت مبتلا هستند. دیابت نوع 2  حدود 95-90 درصد انواع دیابت را شامل می شود. در دیابت نوع 1 بیماران قادر به تولید انسولین کافی نیستند اما در دیابت نوع 2 اگرچه بدن انسولین تولید می کند اما نمی تواند به طور موثر از آن استفاده کند. انسولین از پانکراس ترشح شده و به جذب گلوکز (قند) توسط سلول ها کمک می کند. سلول از گلوکز جذب شده به عنوان منبع انرژی استفاده می کند.  در بیمارانی که انسولین به خوبی عمل نمی کند گلوکز توسط سلول جذب نشده و در خون افزایش می یابد. دیابت زمانی رخ می دهد که میزان قند خون به طور غیر طبیعی افزایش یافته باشد.
درحالیکه اضافه وزن یا چاقی خطر بروز دیابت را افزایش می دهد اما محققان مشاهده کرده اند که دیابت حتی می تواند در افراد با وزن طبیعی نیز رخ دهد. مطالعات نشان داده اند که 12 درصد افراد مبتلا به دیابت دارای وزن طبیعی بوده اند. همچنین مشاهده شده که افراد با وزن طبیعی نسبت به افراد با وزن بالاتر بیشتر احتمال دارد که بر اثر دیابت فوت کنند. بااین حال، دلایل این امر نامشخص است.
تصور می شود گذشته از میزان وزن، نوع خاصی از چربی افراد را مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 می سازد. محققان معتقدند متابولیک های چربی که سمی بوده و سرامید نامیده می شوند دلیل بروز دیابت نوع 2 هستند. به تازگی در مطالعه ای که بر روی موش انجام شده مشخص شده است که تجمع سرامید از عملکرد طبیعی بافت  چربی جلوگیری می کند. سرامید پاسخ بدن به انسولین را مختل می کند و مقاومت به انسولین ایجاد می کند، سبب مرگ سلول های بتای پانکراس می شود و بیان ژن انسولین را کاهش می دهد.
منبع:


Bhagirath Chaurasia et al. Adipocyte ceramides regulate subcutaneous adipose browning, inflammation, and metabolism, Cell Metabolism, 2016.
 

تعداد بازدید: 1631

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha