مردان مبتلا به سرطان پروستات، روغنهای گیاهی را بیشتر مصرف کنند
رژیم درمانی نوین

مردان مبتلا به سرطان پروستات، روغنهای گیاهی را بیشتر مصرف کنند

27 مهر 1393

سرطان پروستات، سومین سرطان کشنده ی رایج در ایران می باشد. سرطان پروستات به معنای رشد بی رویه ی سلولها در غده ی پروستات است که خطر آن با افزایش سن افزایش می یابد. مردان مبتلا،  با مصرف روغن های گیاهی، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. مطالعات نشان داده اند که جایگزینی چربیهای حیوانی و کربوهیدرات مصرفی در رژیم غذایی با روغن زیتون، کانولا، مغزها و آووکادو منجر به کاهش سیر بیماری به سمت بدخیمی می شود و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می دهد که مکانیزم اثر آنها افزایش غلظت آنتی اکسیدان های خون، کاهش سطح انسولین و کاهش التهاب می باشد. با وجود اینکه سرطان پروستات، تعداد زیادی از مردان را در سرتاسر جهان درگیر کرده است ولی اطلاعات زیادی در مورد ارتباط رژیم غذایی پس از تشخیص بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن وجود ندارد. هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی اثر جایگزینی کربوهیدرات و چربی های حیوانی، با روغن های گیاهی بر  پیشرفت سرطان در مبتلایان به سرطان پروستات می باشد.
نقش روغن های گیاهی و اسیدهای چرب غیر اشباع در سلامت قلب و عروق، به خوبی مشخص شده است . اما مطالعه ی حاضر، اولین مطالعه ای است که به بررسی نقش اسیدهای چرب غیر اشباع در افراد مبتلا به سرطان پروستات (پس از تشخیص) پرداخته است. این مطالعه در سالهای-2010  1986 در دانشگاه هاروارد انجام شد. نتایج حاصل از این مطالعه در سال 2013 در مجله  JAMA international medicine منتشر شده است.
در این مطالعه، مقدار و نوع چربی دریافتی در رژیم غذایی 4577 مرد مبتلا به سرطان غیرمتاستاتیک پروستات، ارزیابی شد. در این دوره ی زمانی، 1064 مرد فوت کردند که تنها 21% از موارد فوت، به دلیل سرطان پروستات بوده است. در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که مردانی که 10% از کالری دریافتی روزانه شان از کربوهیدرات را با روغن های گیاهی جایگزین کردند، 29% کاهش خطر در پیشرفت سرطان داشتند. افزودن یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی به رژیم غذایی منجر به کاهش 29 درصدی در پیشرفت سرطان و کاهش 13 درصدی در مرگ و میر ناشی از سرطان شد. همچنین افزودن یک اونس (28 گرم) مغز در رژیم غذایی با کاهش 18 درصدی در پیشرفت سرطان پروستات و کاهش 11 درصدی در مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات همراه بود. این مطالعه با در نظر گرفتن تفاوت های سن، نوع داروی درمانی، فعالیت بدنی، فشار خون، سیگار و دیگر عوامل غذایی انجام شد.   
 افراد مبتلا به سرطان پروستات، با رعایت رژیم غذایی بیماران قلبی که در آن کربوهیدرات رژیم غذایی کمتر شده و چربی های حیوانی با روغن های گیاهی جایگزین شده اند، طول عمر بیشتری داشته و خطر مرگ و میر در آنها کاهش می یابد.

منبع: 

JAMA Internal Medicine, 2013
 

تعداد بازدید: 1899

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha