مصرف تخم مرغ کامل و بهبود لیپید پروفایل
پزشک شما

مصرف تخم مرغ کامل و بهبود لیپید پروفایل

25 دی 1391

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است مصرف تخم مرغ کامل بعنوان بخشی از رژیم غذایی کاهش وزن، اثرات مثبتی بر  پروفایل چربی خون افراد مبتلا به سندرم متابولیک دارد.
سندرم متابولیک ترکیبی از حداقل 3 عامل خطر زیر میباشد: دور کمر بالا، تری گلیسرید بالا، HDL پایین، کلسترول بالا، فشار خون بالا، و قند خون افزایش یافته.
در این مطالعه زنان و مردان میانسال مبتلا به سندرم متابولیک شرکت داشتند و همگی تحت رژیم کاهش وزن محدود از کربوهیدرات قرار گرفتند، یک گروه روزانه سه تخم مرغ کامل و گروه دیگر به همان میزان جانشین تخم مرغ بعنوان بخشی از رژیم خود استفاده می کردند.
 با وجود اینکه شرکت کنندگانی که تخم مرغ کامل مصرف می کردند، تقریبا دو برابر شروع مطالعه، دریافت کلسترول داشتند، اما در پایان 12 هفته رژیم غذایی تغییری در سطوح کلسترول خون و LDL دیده نشد. در تمام شرکت کننده ها پروفایل چربی با کاهش تری گلیسرید و افزایش HDL  بهبود داشت.
دکتر  Maria Luz Fernandez سرپرست نویسندگان این مطالعه بیان کرد، زرده تخم مرغ به طور واضح با افزایش مزایای سلامتی در این افراد همراه بود. افرادی که تخم مرغ کامل مصرف کرده بودند نسبت به گروه دیگر افزایش بیشتری در HDL کلسترول و کاهش با اهمیت تری در نسبت LDL به HDL داشتند.
به طور طبیعی یک تخم مرغ کامل  سرشار از مواد مغذی، دارای مقادیر متفاوتی از 13 ویتامین ضروری و مواد معدنی از جمله ویتامین D و کولین که در غذاهای دیگر به مقدار کافی یافت نمی شوند، می باشد. بسیاری از این مواد مغذی مثل لوتئین و زآگزانتین که آنتی اکسیدان هستند، در زرده تخم مرغ یافت می شوند.

منبع:

Maria Luz Fernandez, et al “Whole egg consumption improves lipoprotein profiles and insulin sensitivity to a greater extent than yolk-free egg substitute in individuals with metabolic syndrome” Metabolism, 2012

تعداد بازدید: 2911

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha