مصرف زیاد نمک در کودکان خطرناک است.
پزشک شما

مصرف زیاد نمک در کودکان خطرناک است.

6 دی 1395

بیماری های قلبی و عروقی شامل بیماری قلبی و سکته سالانه جان بیش از 800000 آمریکایی را می گیرد. همانطور که می دانید مصرف زیاد نمک سبب پرفشاری خون و افزایش خطر بیماری های قلبی می شود. بنابر مطالعه اخیر منتشر شده در مجله علمی تغذیه، کودکان آمریکایی بخاطر اینکه نمک زیادی دریافت می کنند، سدیم دریافتی آن ها از حد مجاز فراتر رفته است. تمایل به مصرف بالای نمک از کودکی آغاز شده و سبب می شود این ذائقه تا بزرگسالی ادامه یابد و خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد.
بنابر توصیه های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها کاهش مصرف سدیم کلید اصلی کاهش خطر بیماری های قلبی است. محققین مصرف و عادات غذایی 2142 کودک 18-6 ساله را بررسی نمودند. این بررسی نشان داد بجز نمک افزوده شده در سر سفره، میانگین سدیم دریافتی کودکان 3256 میلی گرم در روز است. مقدار سدیم توصیه شده در کودکان 2300-1900 میلی گرم در روز است که حدود 90% کودکان بیش از این مقدار را دریافت می کنند. 
همچنین مطالعه حاضر نشان داد سدیم از منابع مختلف غذایی تأمین می شود. برای مثال 39% سدیم دریافتی در شام است، 31%  از ناهار، 16% از میان وعده ها و 14% از صبحانه. محققین نشان دادند مصرف تنها 10 ماده غذایی عامل دریافت بیش از 50% نمک دریافتی کودکان است. این ده ماده عبارتند از: پیتزا، غذاهای مکزیکی، ساندویچ ها (شامل برگرها)، نان ها، کالباس، سوپ های آماده، اسنک های خوشمزه، پنیر، شیر کم چرب و ماکیان.
نتایج حاکی از آنست که مواد غذایی خریداری شده از سوپرمارکت های محلی عامل دریافت 58% سدیم دریافتی است، در حالیکه پیتزا 16% و کافه تریای مدارس 10% سدیم دریافتی روز را تشکیل می دهند. 
دریافت سدیم در کودکان علاوه بر اینکه از حد توصیه شده برای آن ها بیشتر است، از میزان دریافت سدیم نوجوانان نیز فراتر رفته و دختران نسبت به پسران سدیم کمتری دریافت می کنند. اما تفاوت معنی داری بین گروه های سنی، جنسی، سطح درآمد یا وزن آن ها وجود ندارد. 
چند رویکرد اصلی برای کاهش دریافت سدیم در کودکان عبارتند از:
-    افزایش دریافت میوه و سبزی در کودکان
-    برچسب های تغذیه ای مطالعه شود. غذاهای حاوی سدیم پایین یعنی کمتر از 140 میلی گرم در هر سهم استفاده شوند.
-    از رستوران اطلاعات تغذیه ای غذاهای آماده را بگیرید تا بتوانید غذاهای سالم تر را انتخاب کنید. 
نکته عملی: به منظور پیشگیری از بروز بیماری های قلبی بایستی کاهش دریافت نمک از کودکان آغاز شود.
منبع: 


Zerleen S. Quader et al. "Sodium Intake among US School-Aged Children: National Health and Nutrition Examination Survey, 2011-2012". Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 201
 

تعداد بازدید: 1917

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha