مصرف شیرین‌بیان در برخی موارد خطرناک است.
پزشک شما

مصرف شیرین‌بیان در برخی موارد خطرناک است.

15 بهمن 1396

ریشه شیرین‌بیان در مصر باستان به عنوان چای، در چین به عنوان یک داروی سنتی و امروزه به عنوان طعم‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برخی از زنان از عصاره شیرین‌بیان به عنوان مکملی برای درمان گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی استفاده می‌کنند. با این حال، دانشمندان هشدار می‌دهند که این ترکیب می‌تواند به علت تداخل با داروها خطراتی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد.
وجود نگرانی‌هایی در مورد خطر سکته مغزی و سرطان سینه که با درمان‌های هورمونی مرتبط است سبب شده برخی زنان به دنبال درمان‌های جایگزین باشند. بدین منظور، برخی از زنان از مکمل‌های غذایی گیاهی مانند شیرین‌بیان برای درمان علائم یائسگی مانند گرگرفتگی استفاده می‌کنند. 
باید توجه داشت که تنها گیاهی بودن یک مکمل بدین معنی نیست که مصرف آن برای تمام افراد ایمن است. توصیه می‌شود که شیرین‌بیان در مقادیر زیاد یکجا مصرف نشود و هشدار داده می‌شود که مصرف بیش از حد آن منجر به بی‌نظمی ریتم قلب و خستگی عضلانی می‌شود.
در کبد آنزیم‌هایی وجود دارد که داروها را پردازش می‌کنند. اگر این آنزیم‌ها تحریک یا مهار شوند سرعت پردازش و تجزیه داروها سریع‌تر یا کندتر خواهد شد. این تغییرات می‌تواند برای کسانی که همراه با سایر داروها مکمل شیرین‌بیان دریافت می‌کنند، خطرناک باشد.
بررسی 3 نوع شیرین‌بیان نشان می‌دهد که هر 3 نوع سبب مهار برخی آنزیم‌های کبدی می‌شوند. درحالیکه 2 نوع آن برخی از آنزیم‌ها را تحریک نیز می‌کنند.
منبع:

National Meeting & Exposition of the American Chemical Society (ACS),254th; 2017.

تعداد بازدید: 1345

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha