مصرف فست فود و افزایش میزان فتالات در ادرار
پزشک شما

مصرف فست فود و افزایش میزان فتالات در ادرار

27 تیر 1395

فتالات ها گروهی از مواد شیمیایی صنعتی هستند که به منظور ساخت مواد بسته بندی غذاها  مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات قبلی نشان داده اند این مواد شیمیایی با خروج از بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی می توانند سبب آلودگی مواد غذایی فرآوری شده شوند. شواهد نشان می دهد که دو نوع فتالات: دی- ایزونونیل فتالات (DiNP) و دی- 2- اتیل هگزیل فتالات (DEHP) می توانند سبب بروز مشکلاتی در سیستم تناسلی و ناباروری شوند.
به تازگی در مطالعه ای محققان ارتباط بین مصرف فست فود و مواجهه با مواد شیمیایی را بررسی کرده اند. در این مطالعه 8877 نفر پرسشنامه ای را تکمیل کرده و نمونه ادراری آن ها جمع آوری شد. از شرکت کنندگان سوالات دقیقی در مورد مواد غذایی مصرفی از جمله فست فود طی 24 ساعت گذشته پرسیده شد. نمونه ادرار افراد از نظر وجود دو نوع فتالات DiNP و DEHP مورد آزمایش قرار گرفت.
در مقایسه با کسانی که فست فود مصرف نمی کردند، میزان متابولیت های DEHP و DiNP در ادرار کسانی که بیشترین میزان فست فود را مصرف می کردند به ترتیب 8/23 درصد و 40 درصد بالاتر بود.
ماده شیمیایی دیگری که در بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی یافت می شود بیس فنول A (BPA) بوده و با سلامتی و مشکلات رفتاری به خصوص در کودکان کم سن مرتبط است. در این مطالعه هیچ ارتباطی بین مصرف فست فود و BPA یافت نشد. اما در افرادی که فست فود حاوی گوشت قرمز مصرف می کردند نسبت به کسانی که فست فود نمی خوردند، میزان BPA بالاتر بود.

منبع :


Ami R. Zota, et al. Recent fast food consumption and Bisphenol A and phthalates exposures among the US population in NHANES, 2003–2010. Environmental Health Perspectives, 2016
 

تعداد بازدید: 1975
کلمات کلیدی: سلامتی فست فود فتالات 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha