مصرف ماهی و کاهش خطر دیابت
پزشک شما

مصرف ماهی و کاهش خطر دیابت

8 خرداد 1391

 دیابت یک اختلال متابولیک است که در طی سالهای اخیر افزایش قابل توجهی یافته است. تغذیه سالم در کنترل این بیماری نقش اساسی دارد. همانطور که می دانیم انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می شود. زمانی که غذا می خوریم، لوزالمعده به طور خودکار میزان مناسب انسولین را تولید می نماید، که قند را از خون به سلولها حرکت می دهد. در افراد دیابتی، یا لوزالمعده انسولین کافی نمی سازد، یا سلولها به شکل مناسبی به انسولین تولید شده پاسخ نمی دهند. در نتیجه مقدار زیادی گلوکز در جریان خون وارد شده که توسط کلیه ها به ادرار ریخته شد و از بدن خارج می شود، بنابراین بدن منبع اصلی سوخت خود را که حاوی مقادیر زیادی گلوکز است، از دست می دهد.مطالعات قبلی نشان داده است که  مصرف ماهی در کنترل قند خون تاثیرگذار می باشد.

محققین در مطالعه ای که اخیرا در مجله تغذیه بالینی آمریکا چاپ شده به بررسی تاثیر مصرف ماهی بر دیابت نوع 2 پرداخته اند. اما از آنجا که داده ها از جوامعی که مقادیر بالایی از ماهی را در در برنامه غذایی خود می گنجانند بسیار کم است به همین دلیل این بررسی در افراد ژاپنی صورت گرفته است. تعداد افراد شرکت کننده در این مطالعه 22921 مرد و 29759 زن بین سنین 45 تا 75 سال بودند لازم به ذکر است که هیچ یک از این افراد دچار دیابت نوع 2 نبودند. این افراد پرسشنامه ای شامل 147 سوال در مورد تنوع غذاهای مصرفی شان را تکمیل کردند.

 نتایج این مطالعه نشان داد که پس از گذشت 5 سال 971 نفر از شرکت کنندگان به دیابت نوع 2 مبتلا شدند که 572 مورد آن مرد و 399 مورد زن بودند. بررسی ها بیانگر این مطلب بودند که مصرف بیشتر ماهی سبب کاهش خطر دیابت نوع 2 در جمعیت مردان خواهد شد اگرچه در بین جمعیت زنان چنین تاثیری مشاهده نشد. نکته جالب دیگر آن بود که میزان چربی موجود در ماهی های مختلف در ایجاد اثرات مثبت در کنترل دیابت تاثیرگذار نبوده است.

نکته عملی:در جمعیت هایی که مقادیر بالایی از مواد غذایی دریایی و ماهی را در برنامه غذایی خود گنجانده اند ارتباط مستقیمی بین مصرف بیشتر این مواد و کاهش خطر دیابت در مردان مشاهده شد. بنابراین از همین امروز با گنجاندن مقادیر کافی از ماهی و غذاهای دریایی در برنامه غذایی خود می توانید گامی موثر در جهت کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بردارید.

تعداد بازدید: 3929

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha