مصرف مغزدانه ها و کاهش خطر مرگ
پزشک شما

مصرف مغزدانه ها و کاهش خطر مرگ

30 مهر 1392

بر اساس یافته های جدید پژوهشگران، افرادی که از مغزها بویژه مغز گردو استفاده می کنند، عمر طولانی تری دارند. طبق گفته پژوهشگران افرادی که بیشتر از 3 بار در هفته از مغزها استفاده می کنند، نسبت به سایرین احتمال کمتری برای مرگ در اثر سرطان یا بیماری های قلبی دارند.

در این مطالعه که در اسپانیا انجام گرفته است بیش از 7000 فرد مسن (55-90 سال) شرکت داشتند، این افراد  به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده رژیم مدیترانه ای با روغن زیتون خالص یا آجیل اضافی و گروه کنترل دریافت کننده رژیم کم چربی تقسیم شدند. در رژیم غذایی مدیترانه ای دریافت آجیل و مغزها در مقایسه با رژیم های دیگر نسبتا بالا است.

نتایج این بررسی نشان داد، افرادی که در رژیم غذایی از مغزها استفاده کردند،  BMI و دور کمتر کمتری داشتند. این افراد همچنین کمتر سیگار می کشند و  نسبت به کسانی که به ندرت از مغزها استفاده می کردند،  فعالیت بدنی بیشتری دارند. مصرف مغزها به طور کلی با داشتن رژیم غذایی بهتر در ارتباط بود به طوری که این افراد سبزیجات، میوه و ماهی بیشتری نیز مصرف می کردند. در میان افرادی که بیشتر از مغزها استفاده می کردند،  موارد کمتری از ابتلا به دیابت نوع 2 و مصرف داروهای فشار خون مشاهده شد. به طور کلی خطر مرگ و میر در افرادی که از مغزها استفاده می کردند 39% کمتر بود. به ویژه در بین مصرف کنندگان گردو این کاهش خطر  خطر به  45%  می رسید.

بررسی ها نشان داد خطر مرگ در اثر بیماری قلبی-عروقی تا 55% و سرطان تا 40% در افرادی که در طول هفته بیش از 3 واحد (1 واحد برابر 28 گرم) مغز مصرف می کردند کاهش یافت. اثرات مشابهی در مورد مصرف گردو نشان داده شد.

با توجه به مطالعه انجام گرفته مصرف هفته ای 3 سروینگ از آجیل ها و خصوصا گردو می تواند میزان مرگ و میر ناشی از سرطان و بیماری های قلبی-عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد لذا به افراد توصیه می شود آجیل را در برنامه غذایی خود بگنجانند.  

منبع:

Marta Guasch-Ferré, et al “Frequency of nut consumption and mortality risk in the PREDIMED nutrition intervention trial” BMC Medicine, 2013; 11: 164

تعداد بازدید: 2864

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha