مصرف مکمل ویتامین C و خطر سنگ کلیه
پزشک شما

مصرف مکمل ویتامین C و خطر سنگ کلیه

13 اسفند 1391

بر اساس نتایج یک مطالعه سوئدی، مردانی که از مکمل ویتامین C استفاده می کنند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند.
پژوهشگران موسسه کارولینسکا در استکهلم با استفاده از داده های یک مطالعه بزرگ که در آن مردان میانسال و مسن سوئدی شرکت داشتند به بررسی ارتباط مصرف مکمل کلسیم و سنگ کلیه پرداختند. این شرکت کننده ها به پرسشنامه هایی در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی پاسخ داده و برای مدت 11 سال پیگیری شدند.
بررسی داده های این مطالعه نشان داد حدود 907 نفر از مردان به طور منظم از مکمل ویتامین C استفاده کرده و بیش از 22 هزار نفر از آنها هیچ نوع مکمل تغذیه ای دریافت نمی کردند. در مقایسه با 8/1% از افرادی که مکمل استفاده نمی کردند، حدود 4/3% مردانی که از مکمل ویتامین C استفاده می کردند  در طول مدت پیگیری به سنگ کلیه دچار شدند.
مردانی که از مکمل‌های ویتامین C استفاده می‌کنند حدود دو برابر بیشتر از سایر مردان در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند. یکی از متابولیت های ویتامین C در ادرار اگزالات است که جزئی اصلی از سنگ های کلیوی اگزالاته می باشد.
کارشناسان سوئدی در عین حال تاکید کردند این یافته ها تنها در مورد مکمل های این ویتامین صدق کرده و به این معنا نیست که دریافت این ویتامین از طریق میوه و سبزی را محدود نمایید، این ویتامین یک آنتی اکسیدان مهم بوده که برای سلامت استخوان و عضله ضروری است و کمبود شدید آن به اسکوربوت منجر می شود.
اغلب مکمل های این ویتامین حاوی 500 تا 1000 میلی گرم ویتامین C می باشند، بنا بر توصیه انستیتو پزشکی آمریکا دریافت 90 میلی گرم در روز (مقدار ویتامین C موجود در یک لیوان کوچک آب پرتقال و یا یک فنجان کلم بروکلی) برای مردان و 75 میلی گرم برای اغلب زنان  کافی است.

منبع:

Laura D. K. Thomas,et al “Ascorbic Acid Supplements and Kidney Stone Incidence Among Men: A Prospective Study”  JAMA Intern Med.2013

تعداد بازدید: 2845

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha