مقادیر بالای سدیم و پتاسیم رژیم غذایی و بدتر شدن بیماری مزمن کلیوی
پزشک شما

مقادیر بالای سدیم و پتاسیم رژیم غذایی و بدتر شدن بیماری مزمن کلیوی

12 خرداد 1395

بیماری مزمن کلیوی (CKD) به دلیل شایع بودنش یکی از چالش های مهم برای سلامت عمومی است که اغلب به نارسایی کلیه منجر شده و خطر بیماری های قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد. رژیم غذایی ممکن است نقش مهمی را در پیشرفت CKD بازی کند اما اطلاعات کمی در مورد نقش ترکیبات رژیمی مشخص مانند سدیم و پتاسیم بر روی پیشرفت این بیماری وجود دارد.
هدف از این مطالعه بررسی ارتباط میان میزان دفع ادراری سدیم و پتاسیم و پیشرفت CKD است که نتایج حاصل از این مطالعه در سپتامبر 2015 در مجله Journal of the American Society of Nephrology (JASN)  منتشر شده است.
این مطالعه یک مطالعه آینده نگر است که در آن محققان نمونه ادرار مربوط به 3 شبانه روز  3939 بیمار مبتلا به CKD را جمع آوری کردند تا از این طریق میزان سدیم و پتاسیم دریافتی آن ها را تخمین بزنند. پیشرفتCKD  نیز به صورت وقوع آخرین مرحله بیماری کلیوی (ESRD) و یا نصف شدن میزان فیلتراسیون گلومرولی تعریف شد. در طول مدت زمان پیگیری 939 مورد پیشرفت CKD  و 540 مورد مرگ اتفاق افتاد. محققان دریافتند که ترشح ادراری بالای سدیم و پتاسیم با پیشرفت سریع تر بیماری در ارتباط است. علاوه بر این شرکت کنندگان در این مطالعه به طور میانگین 3700 میلی گرم در روز سدیم دریافت می کردند که این میزان بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه که کمتر از 2400 میلی گرم می باشد، است.
به گفته محققان در آینده باید کارآزمایی های بالینی انجام گیرد تا تاثیر کاهش متوسط در میزان سدیم و پتاسیم دریافتی را بر روی پیشرفت CKD در بیماران با دریافت بالای سدیم و پتاسیم نشان دهد. یافته های این مطالعه درنهایت می تواند توصیه های غذایی برای کند شدن پیشرفت  بیماری را در بیماران مبتلا به CKD فراهم کند.
نکته عملی: همه افراد به ویژه افراد مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی باید توصیه های مربوط به کاهش سدیم دریافتی از رژیم غذایی را جدی بگیرند تا به عوارض مربوط به دریافت بالای سدیم  و پتاسیم مبتلا نشوند.
منبع:


J Am Soc Nephrol. 2016 ;27(4):1202-12
 

تعداد بازدید: 1753

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha