مکمل ویتامین D می تواند علائم اوتیسم را بهبود بخشد.
پزشک شما

مکمل ویتامین D می تواند علائم اوتیسم را بهبود بخشد.

22 اسفند 1395

اختلال طیف اوتیسم (ASD) اختلالی است که با نقایصی در تعاملات اجتماعی، اختلال در ارتباطات کلامی و غیر کلامی و ... مشخص می شود. در گذشته مشخص شده است که کمبود ویتامین D در کودکان مبتلا به اوتیسم وجود دارد. با این حال تاکنون مطالعات کنترل شده تصادفی در زمینه مکمل یاری با ویتامین D در کودکان مبتلا به ASD انجام نشده بود.
در مطالعه حاضر 109 کودکان مبتلا به اوتیسم (85 پسر و 24 دختر در محدوده سنی 3 تا 10 سال) مورد مطالعه قرار گرفتند. هدف مطالعه فوق ارزیابی تاثیر مکمل ویتامین D بر علائم اوتیسم در کودکان بود. بیماران مبتلا به ASD به طور تصادفی به مدت 4 ماه به دو گروه دریافت کننده مکمل ویتامین D3 و دارونما تقسیم شدند. میزان 25- هیدروکسی ویتامین D (25OHD) خون در شروع و انتهای مطالعه اندازه گیری شد. سپس شدت اوتیسم و بلوغ اجتماعی در کودکان اندازه گیری شد. میزان دریافت مکمل  300 واحد ویتامین D به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز بود. نتایج نشان داد که به دنبال 4 ماه دریافت مکمل ویتامین D علائم اوتیسم در کودکان مبتلا به طور قابل توجهی بهبود می یابد. 
منبع:


Randomized controlled trial of vitamin D supplementation in children with autism spectrum disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2016.
 

تعداد بازدید: 1761

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha