مکمل کلسیم خطر زوال عقل را در زنان افزایش می دهد.
پزشک شما

مکمل کلسیم خطر زوال عقل را در زنان افزایش می دهد.

30 شهریور 1395

بر اساس یافته های جدید منتشر شده در مجله نورولوژی، مکمل یاری کلسیم می تواند خطر دمانس (زوال عقل) را در زنان سالمند مبتلا به بیماری های عروق مغز افزایش دهد.
بیماری عروق مغزی ناشی از اختلالاتی است که بر خون رسانی به مغز اثر می گذارد. چهار نوع شایع این اختلال عبارتست از: سکته، حمله ایسکمی گذرا (TIA)، خونریزی زیر جمجمه ای و دمانس عروقی. این بیماری ها پنجمین علت مرگ در ایالات متحده آمریکا بوده و خطر زوال عقل را افزایش می دهند.
پوکی استخوان مشکل شایعی در جمعیت سالمند است. از آنجایی که کمبود کلسیم در پوکی استخوان نقش بسزایی دارد، دریافت روزانه 1200-1000 میلی گرم کلسیم توصیه می شود. اجرای این توصیه با رژیم غذایی به تنهایی بسیار مشکل خواهد بود لذا مکمل کلسیم به وفور توصیه و تجویز می شود. با این حال اخیراً اثر این مکمل ها بر وضعیت سلامت مورد سؤال قرار گرفته است.
فرضیه جدید محققین آن است که مکمل یاری کلسیم با افزایش خطر دمانس در ارتباط است و این اثر در افرادی که بیماری های ایسکمیک عروق مغزی نیز دارند تشدید می شود. برای بررسی این موضوع محققین 700 خانم سالمند سنین 92-70 سال سالم از نظر زوال عقل را انتخاب نموده و به مدت 5 سال پیگیری کردند.
شرکت کنندگان مطالعه حاضر تست هایی را برای بررسی مهارت های حافظه و تفکر در ابتدای ورود به مطالعه و نیز در انتها انجام دادند، همچنین CT اسکن مغزی  برای 447 نفر انجام شد. شرکت کنندگان از نظر مصرف مکمل کلسیم و تشخیص زوال عقل در طول دوره مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدای تحقیق، 98 خانم مکمل کلسیم دریافت می کردند. تاریخچه سکته در 54 نفر در ابتدای مطالعه تشخیص داده شد، 54 خانم دیگر نیز در طول مطالعه سکته کردند، و 59 فرد در طول دوره پیگری به زوال عقل مبتلا شدند. در بین زنانی که CT اسکن کرده بودند، 71% آسیب هایی در بخش سفید مغز دیده شد که نشانگر بیماری های عروق مغزی است.
نتایج مطالعه نشان داد زنانی که مکمل کلسیم استفاده می کردند در مقایسه با آن هایی که مکمل کلسیم دریافت نکرده بودند، دو برابر بیشتر به دمانس مبتلا شده بودند. البته این افزایش خطر تنها در زنانی مشاهده شد که بیماری های عروق مغزی داشتند. علاوه بر این، خطر دمانس در زنانی که سابقه سکته داشته و مکمل کلسیم دریافت نموده بودند چندین برابر افزایش نشان داد. البته نمی توان نتایج را به عموم مردم جامعه نسبت داد و تحقیقات بیشتری لازم است.
نکته عملی: مکمل کلسیم به ویژه در سالمندان نباید خودسرانه مصرف شود و باید در بیماران مبتلا به بیماری های عروق مغزی با احتیاط بیشتری تجویز شود. مصرف لبنیات بهتر از مکمل کلسیم است.
منبع:


 Jorgen Kern, et al. "Calcium supplementation and risk of dementia in women with cerebrovascular disease". Neurology, 2016
 

تعداد بازدید: 2011

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha