میزان و نوع چربی دریافتی و خطر بروز بیمار ی ها
پزشک شما

میزان و نوع چربی دریافتی و خطر بروز بیمار ی ها

5 اسفند 1392

بر اساس توصیه آکادمی تغذیه و رژیم درمانی؛ 20 تا 35 درصد کالری رژیم غذایی بزرگسالان سالم باید از چربی ها تأمین شود، دریافت چربی های ترانس و اشباع محدود شود و دریافت اسیدهای چرب اُمگا 3 افزایش یابد. مقاله ای که در Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics به چاپ رسیده است، شامل راهبردهای کاربردی، در زمینه دریافت چربی ها برای متخصصین رژیم درمانی و کارشناسان می باشد.  در این مقاله بر دریافت اسیدهای چرب با چند پیوند دوگانه و از نوع اُمگا3 تأکید شده است. بدین منظور ترکیب غذایی برنامه روزانه باید شامل دریافت منظم ماهی های چرب، دانه ها، مغزها، گوشت بدون چربی و ماکیان، لبنیات کم چرب، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات باشد.  بر این اساس نتیجه گیری می شود؛ " افزایش کیفیت چربی های دریافتی ( کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع و ترانس و افزایش دریاف اسیدهای چرب غیر اشباع و اُمگا3) بهتر از کاهش کالری های دریافتی از چربی ها و افزایش مقادیر مصرفی کربوهیدرات ها تصفیه شده به جای آن ها است. این جابجایی اثرات نامطلوبی بر سلامتی خواهد داشت". این مقاله حاوی چندین نکته مهم و کاربردی به قرار زیر است؛
- بهترین راه برای ارتقاء سلامتی، افزایش مقادیر دریافتی ماهی های چرب، دان ها و مغزها و دریافت کمتر دسرها و کربوهیدرات ها تصفیه شده است.
- چربی ها یکی از مواد مغذی ضروری هستند و برخی از انواع آن ها از قبیل اسیدهای چرب اُمگا3 و 6 برای سلانتی بسیار مفید می باشند. به همین دلیل رژیم های غذایی بدون چربی توصیه نمی شوند.
- ماهی های چرب بهترین منبع اسیدهای چرب اُمگا3 از نوع دوکوزا هگزانوئیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید هستند، روغن دانه کتان، گردو و کانولا نیز از منابع اسید لینولنیک هستند. 
- میزان ( چقدر) و نوع چربی( چه غذایی) دریافتی- هر دو - بر سلامتی و خطر بروز بیماری ها مؤثر است.
- مواد غذایی مختلف، انواع گوناگونی از چربی را تأمین می کنند. برخی از چربی ها در ارتقاء سلامتی مؤثرند ( اسیدهای چرب اُمگا3 به سلامت مغز و قلب کمک می کنند)، درحالی که برخی از آن ها ( اشباع و ترانس) اثرات نامطلوبی بر سلامتی دارند.
 
 
 
Reference:Gretchen Vannice, Heather Rasmussen. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Dietary Fatty Acids for Healthy Adults. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 2014.
 
تعداد بازدید: 1901

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha