ناامنی غذایی در افراد سالمند شایع است.
پزشک شما

ناامنی غذایی در افراد سالمند شایع است.

6 مهر 1397

مسائلی مانند گرسنگی، نداشتن مسکن مناسب، انزوای اجتماعی و فقر بر وضعیت سلامتی افراد اثر منفی دارد. این تاثیر در افراد سالمند بیشتر است. ناامنی غذایی زمانی رخ می‌دهد که افراد به مواد غذایی دسترسی نداشته باشند و به علت فقر و یا سایر مشکلات گرسنه بمانند. ناامنی غذایی یکی از مشکلات مهم در میان بسیاری از افراد سالمند می‌باشد. به همین علت یک تیم تحقیقاتی مطالعه‌ای را برای بررسی دقیق‌تر این مشکل در میان افراد سالمند انجام دادند.
در این مطالعه بیش از 50 هزار سالمند طی سال‌های 2012 تا 2015 مورد بررسی قرار گرفتند. حدود 3 هزار نفر از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که برای خرید مواد غذایی مورد نیاز خود همیشه به مقدار کافی پول ندارند. نتایج این تحقیق نشان داد که ناامنی غذایی در میان افرادی که حداقل 85 سال سن دارند شیوع کمتری دارد (4/8 درصد). اما در میان افراد 75 تا 84 ساله شایع‌تر است (6/2 درصد). 
احتمال وجود ناامنی غذایی در زنان، افراد بدون همسر، افرادی که تنباکو یا الکل مصرف می‌کردند، افراد مبتلا به پرفشاری خون، دیابت و یا افسردگی و افرادی که طی یک سال گذشته سابقه بستری شدن در بیمارستان، مراجعه به اورژانس و یا زندگی در خانه سالمندان را داشتند، بیشتر بود. شیوع ناامنی غذایی در افرادی که کیفیت زندگی و وضعیت سلامتی نامطلوبی داشتند، افراد با مشکلات دهان و دندان، افرادی که در حمام کردن، غذا خوردن، لباس پوشیدن و انجام سایر کارهای روزمره مشکل داشتند و کسانی که رژیم غذایی نامناسب داشتند حداقل 10 درصد بود. رژیم غذایی نامناسب به معنای عدم مصرف میوه یا سبزی و نیز مصرف کمتر از 2 وعده غذایی در طی روز، است.
به گفته محققان شناسایی افراد سالمندی که در معرض ناامنی غذایی قرار دارند می‌تواند زمینه را برای کمک به آن‌ها و بهبود کیفیت زندگی‌شان فراهم سازد.
منبع:

John F. Steiner et al. Journal of the American Geriatrics Society 2018.
 

تعداد بازدید: 1255

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha